Lyxvarumärket Gucci använder tigrar som sällskapsdjur i inomhusmiljöer i sin nylanserade modekampanj. Något som nu har fått 50 djurrättsorganisationer att reagera i ett gemensamt brev där de uppmanar Gucci att sluta utnyttja vilda djur.
I modekampanjen GucciTiger används tigrar i lyxiga inomhusmiljöer där de får posera tillsammans med fotomodeller. Oavsett om tigrarna har redigerats in i bilderna i efterhand eller inte, så är det olämpligt att använda vilda djur som sällskapsdjur i inomhusmiljöer. Det ger intrycket av att tigrarna är lämpliga som sällskapsdjur i för djuren onaturliga miljöer. Det menar 40 djurrättsorganisationer som i ett gemensamt brev till lyxvarumärket nu uppmanar företaget att ta avstånd från all användning av vilda djur.
– Det är mycket beklagligt att Gucci visar upp tigrar på det här sättet: de ska definitivt inte vara någon fotorekvisita eller över huvud taget hållas i fångenskap. Tigrar är vilda djur som hör hemma i frihet i sina naturliga livsmiljöer, där de kan få utlopp för sina särskilda beteenden. Jag hoppas att den starka kritik vi nu framför i vårt gemensamma brev leder till att Gucci helt slutar att använda tigrar och andra vilda djur i sin marknadsföring, säger Sandra Jönsson, expert på vilda djur på organisationen World animal protection Sverige, i ett pressmeddelande.
Även djurrättsorganisationen PETA har reagerat på kampanjen.
”När ska Gucci lära sig att djur inte är rekvisita. Gå till deras profil och säg åt dem att SLUTA använda vilda djur i sina annonser!”, skriver PETA i ett inlägg på Instragram.
Enligt Gucci har tigrarna fotograferats i en ”separat, säker miljö som följer Guccis policy”, under övervakning av djurskyddsorganisationen American humane som ”säkerställt att inga djur skadats” under fotograferingen.
Starkt hotad
Tigern är i dag nästan utrotad på grund av bland annat illegal jakt och handel med produkter från djuren, enligt Jordbruksverket. Antalet vilda tigrar har drastiskt minskat under de senaste 100 åren, från 100 000 vilda tigrar till mellan 3200 och 4000 i dag – vilket är färre än antalet som lever i fångenskap. Tre underarter, balinesisk tiger, javanesisk tiger och kaspisk tiger har redan utrotats under de senaste 50 åren.
Kritikerna menar att Guccis reklam sänder fel budskap när det gäller att skydda det utrotningshotade djuret, som också utnyttjas som sällskapsdjur inom turistindustrin. Det kan sprida en uppfattning om att det exempelvis är naturligt att ta tiger-selfies, enligt djurrättsorganisationerna. Att en tiger används i fotografering, i närkontakt med människor, innebär ofta ett stort lidande för djuret som tränas med brutala metoder, drogas eller hålls fastkedjad.