Den muterade virusvarianten omikron har fått antalet flygpassagerare att störtdyka. Men tusentals flygplan i Europa flyger nu tomma för att inte förlora rätten till sina lyft- och landningsbanor. ”Ett hån mot alla som väljer tåget istället för flyget”, säger Liberalernas Europaparlamentariker Karin Karlsbro, som nu begärt att EU-kommissionen hanterar ”eländet” snabbt.
Nya restriktioner i spåren av det muterade viruset omikron har inneburit ett tillfälligt stopp för en stor andel av flygtrafiken i Europa. Samtidigt ser flera bolag sig tvungna att behålla tusentals flygplan i luften, trots att passagerarna uteblir. Det på grund av EU:s regler som kräver att flygbolagen nyttjar sina landningsbanor för att kunna behålla dem.
Strax före jul meddelade Lufthansa att flygbolaget ställer in 33 000 flygresor i sitt vinterschema på grund av den muterade virusvarianten. Samtidigt meddelade flygbolaget att den siffran hade kunnat vara avsevärt högre om inte bolaget sett sig tvungna flyga för att behålla sina landningsbanor.
– Vi måste operera 18 000 onödiga flygresor i vinter för att säkra våra starter och landningsrättigheter, sa Carsten Spohr, vd för bolaget till tidningen Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung, rapporterar Reuters.
"Det är absurt"
Men ”spökflygen” väcker kritik. Greta Thunberg har ironiserat över fenomenet i en tweet, där hon skriver ”EU är verkligen i klimatkrisläge”, i samband med att också Brussel airlines meddelade att bolaget ska flyga med tomma flygplan.
EU-parlamentarikern Karin Karlsbro (L) kräver nu att kommissionen agerar för att åtgärda situationen.
“Ett EU med ambitionen att vara världens mest ambitiösa klimatorganisation kan inte låta byråkrati omintetgöra våra egna ansträngningar. Tomma plan som flyger är en usel resurshantering. Det är absurt, både utifrån ett klimatmässigt såväl som ekonomiskt perspektiv” säger Karin Karlsbro i ett uttalande.
EU-parlamentarikern meddelar i ett pressmeddelande att hon också ställt kommissionen frågan hur man på längre sikt ämnar tillgodose behovet av större flexibilitet i systemet för att inga plan ska resa i onödan och underlätta för en hållbar omställning inom flygsektorn.
EU har lättat något på reglerna för flygbolagen under pandemin. I början av pandemin togs de bort helt. Men sedan i juli måste de använda minst 50 procent av sina tider för att inte förlora dem nästa år.