Radar · Politik

Trots Dadgostars strategi: LO-väljarna nobbar V

Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dagdostar vill locka tidigare S-väljare som gått till SD, bland annat genom ett fokus på industrin.

Vänsterpartiet har tagit sikte på LO-väljarna. Men det är i medelklassen partiet rycker fram. Samtidigt fortsätter SD att öka bland arbetarväljarna, visar SCB:s partisympatiundersökning.

Sverigedemokraternas starka ställning bland manliga LO-medlemmar har det senaste årtiondet bidragit till att förskjuta det politiska landskapet åt höger. Det här har såväl Socialdemokraterna som Vänsterpartiet identifierat som ett problem som måste åtgärdas.

När S och V:s partistrateger på onsdagsförmiddagen kunde kasta sig över siffrorna på olika väljargruppers partisympatier i SCB:s stora undersökning var LO-medlemmar säkerligen en av de grupper som tilldrog sig störst intresse.

På Socialdemokraternas partihögkvarter drogs möjligen en och annan suck av lättnad. Partiet ökar med 3,7 procentenheter bland LO-medlemmar till 38,8 procent. Men också Sverigedemokraterna går framåt i gruppen med 1,3 procentenheter till 27,1 procent. Bland manliga LO-medlemmar stödjer 30,9 procent SD.

Vänsterpartiet – som totalt sett är en av SCB-mätningens vinnare – backar bland LO-medlemmarna till 10,1 procent. Istället är det bland tjänstemannafacken TCO:s och Saco:s medlemmar man vinner terräng.

Så har partiledaren Nooshi Dadgostars uttalade ambition att vinna arbetarväljare som gått från S till SD misslyckats? Den slutsatsen är alldeles för tidigt att dra, anser Jan-Olof Carlsson som är aktiv i IF Metall och ledande i Vänsterpartiets fackliga nätverk.

– Vi kommer inte vinna de här väljarna över en natt. Men vi har bestämt oss, vi kan inte tillåta att SD och högern bildar regering genom att vinna över arbetarväljare, säger han.

Dadgostar i bygghjälm

Nooshi Dadgostar har under sin tid som partiledare bedrivit en politik som kan betecknas som traditionellt socialdemokratisk, med ett stort fokus på industrin. Åtskilliga bilder på Dadgostar i bygghjälm och arbetskläder har under hösten lagts ut i sociala medier tillsammans med budskap om att förse industrin med förnybar energi.

Enligt Jan-Olof Carlsson har partiet redan en politik som bör tilltala arbetarväljare. Snarare handlar utmaningen om att ha en kommunikation och sätt att arbeta som gör att man når fram, menar han.

– Kan vårt parti göra sig begripligt och vara närvarande har vi mer av politiskt innehåll för de här väljargrupperna än vad Socialdemokraterna har, säger Jan-Olof Carlsson.

FAKTA: Så tycker LO-väljarna
SCB:s partisympatiundersökning i procent (totalt i alla grupper inom parentes)
M: 11,4 (22,4)
KD: 2,2 (4,4)
L: 1,3 (3,0)
SD: 27,1 (17,0)
C: 4,5 (8,5)
S: 38,8 (30,1)
V: 10,1 (9,6)
MP: 3,3 (4,0)

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV