Serien Squid game har snabbt blivit en omtalad världssuccé som setts av rekordmånga på Netflix. Den mycket våldsamma serien kan även ses som en berättelse om de sydkoreaner som känner sig som förlorare i ett av Asiens rikaste länder. Och det är en grupp som har vuxit under pandemin.
Sydkoreas nöjesindustri har på kort tid rönt stora internationella framgångar. Den snabba utvecklingen påminner om landets närhistoria. I början av 50-talet låg medelinkomsten i det då hårt krigsdrabbade landet på motsvarande endast 67 dollar – en siffra som i fjol hade stigit till nästan 33 000 dollar.
Många sydkoreaners liv präglas i dag av högteknologi samtidigt som landet blivit världskänt för sin export av hemelektronik, fordon och båtar.
Även film- och musikindustrin är full av exempel på stora exportframgångar. K-pop-gruppen BTS är globala superstjärnor. Och nu har Squid game blivit en massiv internationell succé.
– För våra studenter ses den som en förebild för att kunna nå ut på den globala arenan, säger professor Kim Sang-Hoon, vid filmutbildningen vid Cheju Halla-universitet, till IPS.
Många känner igen sig
Men serien, som skildrar skuldsatta och desperata människor, kan också ses som en berättelse om förlorarna i det sydkoreanska samhället.
Regissören Hwang Dong-Hyeok har själv sagt till lokala medier att han tidigare kände sig som en förlorare. Och även om många fler sydkoreaner än någon annan gång i historien i dag lever välbärgade liv så känner många igen sig i Squid game – där ett litet antal vinnare tar hem allt på bekostnad av många andra.
I en scen säger en äldre karaktär till en annan att ”det är ok att fuska, men inte att bli utsatt för fusk”. Det är en känsla som många sydkoreaner kan känna igen sig i.
I serien blir förlorarna separerade från sina familjer, vänner och bekanta. Bedömare menar att det påminner om hur det är för de sydkoreaner som känner sig utestängda från framgångarna.
Pandemin har slagit hårt
Sydkorea i dag är ett av världens rikaste länder samtidigt som självmordsstatistiken är hög. Och pandemin har inneburit stora påfrestningar för många sydkoreaner. Medan teknikindustrin och företag som bedriver försäljning på nätet har varit mycket framgångsrika så har restriktionerna slagit hårt mot flera andra branscher.
– Människor har blivit mycket mer oroliga för att förlora sina jobb under pandemin, samtidigt som deras inkomster har minskat. Och det har en stor inverkan på deras vardag, sade läkaren Park Chanmin vid en klinik för psykisk ohälsa i Seoul, till Deutsche Welle nyligen.
En studie från Koreas ekonomiska forskningsinstitut visar samtidigt att enskilda handlare upplevt hur deras försäljning har rasat under pandemin.