En allians för klimatsmart flyg som Sverige och 19 andra länder skrivit under får skarp kritik. Avtalet innehåller inga faktiska löften och sätter det mesta hoppet till framtida innovationer. ”Greenwashing”, anser Greenpeace.
Efter en dipp under pandemins intensivare fas går flygresandet uppåt igen. Samtidigt är diskussionen om utfasning av fossila bränslen högaktuell under FN:s klimattoppmöte. Nu har Sverige skrivit under ett avtal där man lovar att försöka minska flygets utsläpp i linje med 1,5-gradersmålet, rapporterar Dagens nyheter.
Men alliansen, där 20 länder ingår, får skarp kritik. I avtalet konstateras att flygandet väntas öka de kommande 30 åren, men inga åtgärder för att bromsa tillväxten nämns. Inte heller ges faktiska löften om att minska utsläppen. Istället läggs på fokus på innovationer som ska stötta utveckling och produktion av hållbara flygbränslen. Typisk greenwashing, anser Greenpeace.
– Det är klart, vi kan ju hoppas att innovation kan lösa detta. Men om inte, vad gör vi då? Och man måste tänka på att vi ska nå noll nettoutsläpp om 29 år. Det är ungefär så länge ett flygplan är i bruk, säger policychef Doug Parr till DN.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger till alliansens försvar att det hela måste ses som ett steg på vägen, och att det är svårt att förutse hur intresset för flyg kommer att bli i framtiden.
– Min förhoppning är att bara de flygbolag som visar att de har hållbara alternativ kommer att vara framgångsrika, och vi kommer att styra med alla våra tillgängliga medel för att nå en hållbar inriktning, säger han till DN.