En lång rad länder och fordonstillverkare lovar att försäljningen av nya bensinbilar ska vara historia senast 2040. Men bland undertecknarna på klimatmötet i Glasgow saknas tunga namn som Volkswagen, Toyota och Tyskland.
På scenen i den svenska paviljongen på FN:s klimatmöte Cop26 står en tung samling fordonschefer. De styr Volvo Cars, elbilsbolaget Polestar och lastbilstillverkarna Scania och Volvo. För dem är det inte särskilt radikalt att säga att bensin- och dieselbilarna ska ersättas med fossilfria alternativ.
– Vi ser affärsmöjligheterna med elektrifieringen. Och vi tycker att det är bra att politiker ger en klar signal att vid en viss tidpunkt ska bilarna vara elektriska, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.
Tungviktare saknas
Volvo Cars är en av undertecknarna bakom deklarationen som siktar på att fasa ut bensin- och dieseldrivna bilar från nybilsförsäljningen globalt senast 2040 – och senast 2035 på mer mogna marknader.
Men trots att många länder och tillverkare finns med bland undertecknarna, saknas flera tungviktare, exempelvis Volkswagen, Toyota, Renault–Nissan–Mitsubishi, Tyskland och Kina.
Håkan Samuelsson är inte alltför bekymrad över att uppslutningen inte är större.
– Jag tror att alla mentalt är med på det här spåret, säger han
Och skulle alla vara med, skulle det säkert ha blivit ett ganska urvattnat dokument.
För Volvo kostar det inget extra att vara med. Bolaget har redan som mål att bara sälja elbilar från 2030.
Behöver hjälp
Även Scania finns med bland undertecknarna. Bolaget jobbar mycket med elektrifiering, men än så länge är det ganska få tunga fordon som går på el.
– Vi stöttar en avveckling till 2040, med vissa undantag, säger vd Christian Levin.
– Men egentligen vill vi inte fokusera på 2040, utan nu.
Orsaken till att han lägger tre dagar av sin tid på att vara på FN:s klimatmöte är att påverka politiker att snabba på utvecklingen.
– Vi behöver politikernas hjälp med det här, säger Christian Levin.
– Fossila bränslen måste bli mycket dyrare och elen billigare.
En annan oro är att elen inte räcker till och att utbyggnaden av laddstolpar inte sker tillräckligt snabbt.
Snabbare än väntat
Fram till för fem år sedan trodde han och många med honom att det skulle vara väldigt svårt att göra tunga lastbilar helt elektriska. Batterierna var tunga, dyra och svåra att få plats med – dessutom måste de kunna laddas under resan.
Men utvecklingen har gått snabbare än väntat.
Just i dag berättar Scania om ett samarbete med skogskoncernen SCA. Kanske inte så stort i omfattning, men ändå en positiv nyhet för en Scaniachef.
– Timmerbilar är det svåraste som finns. De går i kalla klimat, på usla vägar och det är tungt, säger Christian Levin.