De sociala medieföretagen samlar in och handlar med personliga uppgifter om oss. Det har rapporterats om ”spionchip”, elektronik som byggs in i datorer för att kunna spionera på användare. Genom kakor och andra metoder för registrering kan man bygga en rätt exakt bild av vad vi sysslar med på nätet. Är det här problematiskt och borde någonting i så fall göras åt det?
Gunnel Malm, 73 år, klimat- och miljöengagerad feminist
Ja, det är väldigt problematiskt, rent ut sagt åt he-te faktiskt! Jag har ingen lust alls att betala för en dator som spionerar på mig, förbjud sånt rakt av. Nu!
Robin Zachari, 38 år, kanslichef, Skiftet
I dag ägs stora delar av våra liv av hårdvarutillverkare och olika nätjättar. Globaliseringen som gjorde Kina till västvärldens arbetsläger gav oss billiga apparater som övervakar oss alla. Du som individ kan göra en del mot övervakningen genom att använda krypterade tjänster som chattappen Signal och sökmotorn DuckDuckGo. Men för att göra något stort måste EU måste sätta dit nätjättarna och investera i chiptillverkning inom EU. Svårare än så är det inte.
Tobias Petersson, 40 år, omvärldsbevakare, Framtidsjorden
Informationsoligopolet blommar i hat och hot vilket undergräver vår gemensamma världsbild. Samtidigt undermineras de goda rösterna, såsom miljöaktivisterna i Amazonas, när de använder sociala medier för att nå ut då gammelmedia sedan länge försummat dem. Att MR-aktivister samtidigt inte känner sig trygga att dela känslig information på dessa plattformar, inte ens i privata chattar, är dock inget nytt. De privata informationsoligopolen måste regleras för allmänhetens bästa.
Anna Stenvinkel, 52 år, generalsekreterare, Forum Civ
Ja, det är problematiskt, bland annat då många repressiva regimer runt om i världen på olika sätt försöker kontrollera och övervaka sina medborgare. Sociala medieföretag blir då en möjlighet för dem att få tillgång till uppgifter om personer, eftersom företagen samlar in och handlar med personliga uppgifter om sina användare.
Max Andersson, 46 år, styrelseledamot, Partiet Vändpunkt
Vi behöver bättre regler, men de behöver utformas så att det inte bara är it-jättarna som klarar av att leva upp till dem.
Det grundläggande problemet med sociala media är bristen på konkurrens och interoperabilitet. Tvinga företagen att göra det lätt att hämta data så att det blir enkelt för människor att tex byta från Facebook utan att tappa kontakten med alla som finns där, och företagen kommer att behöva sköta sig mycket bättre.
Och se till att de som ska upprätthålla lagarna får resurser! Jag ser företag bryta mot GDPR nästan varje dag, för de vet att myndigheterna inte hinner med.