Aktivister från Greenpeace blockerar Shells oljehamn i Rotterdam. Reklamaffischer från företag inom fossilindustrin används i aktionen, som genomförs parallellt med en kampanj för att förbjuda reklam och sponsring från fossilbranschen.
Över 80 aktivister genomför en aktion i Shells oljehamn i Rotterdam, där Greenpeaces segelfartyg Beluga tillsammans med stora flytande kuber som tillverkats av fossilreklamaffischer nu utgör en barriär. Affischerna har plockats ned från hela Europa och har alla ett budskap som ”haft som mål att vilseleda konsumenter och fortsätta användningen av fossila bränslen”, skriver Greenpeace i ett pressmeddelande. Bland affischerna syns reklam från bland annat de svenska flygbolagen BRA och SAS.
Samtidigt med blockaden lanseras en kampanj för ett medborgarinitiativ med syfte att få EU att förbjuda all fossilreklam och fossilindustrins sponsorverksamhet inom unionen. Greenpeace och 23 andra organisationer, bland annat ActionAid, Avaaz, Global witness och Friends of the earth Europe, står bakom kampanjen.
– Fossilbranschens taktik, att fördröja klimatåtgärder och greenwasha sin verksamhet, håller Europa fången i vårt beroende av fossila bränslen och förhindrar den gröna och rättvisa omställningen vi så desperat behöver. Det är dags att sätta stopp för fossilbranschens propaganda och fortsatta utsläpp. Människor och planeten måste sättas före fossilföretagens vinster, säger Jennifer Morgan, till vardags generalsekreterare för Greenpeace International, i pressmeddelandet.
Som att förbjuda tobaksreklam
Om en miljon medborgare stödjer initiativet måste EU-kommissionen ta ställning till att lagstifta om ett förbud. Det förbud som föreslås skulle medföra att företag som säljer fossila bränslen, fordon eller transporttjänster som drivs med fossila bränslen, exempelvis flygresor, inte får göra reklam eller ingå sponsoravtal inom EU.
– Att förbjuda fossilreklam är ett nödvändigt svar på den enorma skada förbränningen av fossila bränslen orsakar klimatet, miljön och människors hälsa. Ett fossilreklamförbud liknar väldigt mycket de reklamförbud vi redan har för andra skadliga produkter som till exempel tobak. Det är absurt att vi fortsätter att tillåta reklam från företag som vill fortsätta förbränningen av fossila bränslen, normalisera dess användning och fördröja åtgärder för att hindra klimatkrisen. Vi förväntar oss därför att stödet för ett fossilreklamförbud kommer att växa snabbt, säger Gustav Martner, talesperson i reklam- och marknadsrättsfrågor på Greenpeace, i ytterligare en kommuniké.