Kan matbutiker hjälpa sina konsumenter att inte köpa mer än de behöver? Ja, enligt en ny studie där man i en rad olika butiker testade metoder som kan bidra till att minska matsvinnet.
Matsvinn utgör ett av vår tids stora globala problem och är ett slöseri för såväl miljön som för klimatet och ekonomin.
Tidigare studier har visat att majoriteten av all mat som slängs, slängs i hushållen. Något som tycks bidra till att människor köper hem mer mat än de gör av med är matbutikerna och deras kampanjer, där konsumenterna uppmanas att köpa fler varor men betala mindre, som exempel ”köp tre betala för två”.
Men dagligvaruhandeln kan, precis som den får oss att köpa mer, också få oss att minska på matsvinnet. Det visar en färsk studie som har genomförts av Ramboll och Impactually på uppdrag av Livsmedelsverket.
I Studien testade man ett antal olika metoder i åtta matbutiker från två olika kedjor. Det rörde sig bland annat om uppmaningar, förtydligad information och slopade mängdrabatter. Fyra olika skyltvarianter testades i de olika butikerna och följdes upp med hjälp av försäljningsstatistik och en enkät.
Resultatet visar att det faktiskt gör skillnad med enkla medel (nudging) i matbutikerna. Konsumenternas köpbeteenden påverkas i en mer svinnsmart riktning och de slutar köpa mer än de behöver. Metoden som hade störst effekt på konsumenterna, var att slopa mängdrabatt/multipris och istället erbjuda ett nedsatt styckpris.
– Det känns roligt att vi nu kan visa konkreta exempel på hur dagligvaruhandeln kan göra skillnad för konsumenternas matsvinn. Vi hoppas att rapporten ska inspirera både butikskedjor och enskilda butiker i deras hållbarhetsarbete, säger Livsmedelsverkets projektledare Karin Fritz i ett pressmeddelande.
Hon hoppas på att rapporten nu leder till fler studier i området som kan öka kunskapen om hur vi kan bli mer medvetna konsumenter.
– Vi vet sedan tidigare att det är svårt att genomföra undersökningar där man mäter insatsers effekt på konsumenters matsvinn. Men forskarna som genomfört studien har visat att det är möjligt. Förhoppningsvis kan det öka intresset för att genomföra liknande experiment, så att vi kan lära oss ännu mer om hur nudging kan användas i praktiken för att underlätta för konsumenter att göra smarta val, säger Karin Fritz.
Här kan du ta del av rapporten: Kan insatser i butiken minska konsumenternas matsvinn? – En randomiserad kontrollstudie om nudging i dagligvaruhandeln