Inte sedan 1990-talet har nattåg trafikerat sträckan mellan Stockholm, Köpenhamn och Berlin. Men nu blir det ändring. Den 27 juni tuffar det första nattåget mellan orterna. Och i vinter trafikeras nattåg till Alperna. ”Vi har stora förväntningar på det här”, säger Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget till DN.
Sedan tidigare har det gått att åka nattåg från Malmö till Berlin. Men nu ändras linjen till att innefatta även Stockholm och flera andra svenska städer. Norrköping, Linköping och Hässleholm får en direktförbindelse med den tyska huvudstaden, rapporterar DN. Dessutom underlättar starten i Stockholm för personer norrifrån som kan ta tåg ned till huvudstaden för att sedan fortsätta att resa hållbart vidare ned till kontinenten.
Nattågets uppsving hänger ihop med det ökade intresset för hållbart resande. Redan 2020 planerade Snälltåget att utvidga sträckan, men pandemin kom emellan. Nu efter att vaccineringarna har satts igång blir det till slut av.
Den 27 juni går startskottet för det första nattåget från Stockholm till Berlin. Det går att boka alltifrån en sittplats till egen kupé och priserna landar på från 499 kronor till 3999 kronor. Under sommaren går tåget dagligen, för att sedan trappa ned avgångarna under hösten. I vinter blir det paus. Men då drar Snälltåget i stället igång med ett nattåg mellan Malmö och de Österrikiska alperna.
– Vi har stora förhoppningar på det här. Allt fler vill resa hållbart. Nattåget är en viktig del av det, eftersom att det möjliggör långa resor utan att ta för mycket tid i anspråk, säger Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget till DN.