Under fjolåret ökade försäljningen av vegetariskt hel- och halvfabrikat ordentligt. De färska alternativen ökade mest – med nästan 40 procent, rapporterar SVT.
Även bland frysta vegetariska produkter syntes en, om inte alls lika stor, ökning – med 15 procent jämfört med året innan.
– Vegetariskt och veganskt är inte en trend utan det har definitivt kommit för att stanna, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige till SVT.
56 procent av svenskarna äter vegetariskt minst en dag i veckan, enligt Axfoods vegobarometer.
Andelen som äter vegetarisk eller vegansk kost är dock inte jämnt fördelad i samhället. Unga kvinnor är den grupp som till störst del äter vegetariskt och veganskt – fler än dubbelt så många kvinnor jämfört med män säger sig vara veganer eller vegetarianer.
Åldern spelar också roll. Inom åldersgruppen 16–34 år är det 15 gånger så vanligt att vara vegetarian eller vegan jämfört med personer i gruppen 56–79 år, enligt vegobarometern.