70 miljoner kronor, eller 7 miljoner euro, får Facebook böta för vilseledande information om hur bolaget samlar in kundernas data.
Den italienska myndigheten, Autorità garante della concorrenza e del mercato (AGCM), motsvarande Konkurrensverket. AGCM menar att Facebook misslyckats med att kommunicera till sina kunder om hur de samlar information i kommersiella syften och delar ut en bot på motsvarande 70 miljoner kronor till Facebook.
Det är inte första gången Facebook får böta, senast var 2018 och då åkte de på 50 miljoner kronor i böter – av samma orsak. Den nya högre boten är en följd av att företaget inte förbättrat sig sedan dess.
I ett pressmeddelande från den Italienska konkurrensverket, AGCM, ”konstaterar”, myndigheten, ”att Facebook vilseleder användare när de registrerar sig på plattformen genom att inte informera dem omedelbart och adekvat – under aktivering av kontot – om insamling av data för kommersiellt syfte”
En talesperson för Italienska konkurrensverket kommenterade: ”Det här är information som konsumenter behöver för att välja om de ska gå med, med tanke på det ekonomiska värde det innebär för Facebook att kundernas data insamlas, vilket kan ses som en betalning för att använda tjänsten”, uppger Ny Teknik.
AGCM kräver att Facebook lever upp till att på ett tydligt sätt informera kunderna om hur företaget samlar in data och hur de använder datan för kommersiella syften.