En kampanj som ska få svenskar att leva mer hållbart – det är Världsnaturfondens present till sig själv när organisationen nu firar 50 år i Sverige. ”Vi har medvetet tagit oss utanför vår comfort zone”, säger Lisbeth Larsson på WWF, till Resumé.
Kampanjen heter ”Är du med?” och är en uppmaning från Världsnaturfonden (WWF) till svenska folket att börja ställa om till en hållbar livsstil i vardagen. Kampanjen utgörs av 50 förslag på positiva förändringar som man kan genomföra, riktat både till allmänheten och till kommuner och företag.
– Vi har medvetet tagit oss utanför vår comfort zone och vill utmana sättet klimat och miljöfrågor vanligtvis kommuniceras. Nu handlar det om att engagera sig till en bättre värld. Helt enkelt för att det är rätt sak att göra, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF, till tidningen Resumé.
Några exempel på förändringar som WWF listar är bland annat att man kan köpa eller bygga ett insektshotell, bli lunchvegetarian, byta till ett elavtal med förnybara energikällor, välja second hand i första hand, skaffa solpaneler eller säga nej till expressleveranser.
Kampanjen kan följas på sociala medier under #ärdumed #WWFSverige50.