Startsida - Nyheter

Energi · Kultur med Nike

Ölkultur med ny betydelse

Andres Furukawa ger specifika instruktioner till formgivaren inför varje ny öl.

Andres Furukawa har studerat ölbryggning i bland annat Tyskland och Skottland och har sedan kombinerat den passionen med sitt stora intresse för litteratur, filosofi och film. Resultatet blir ölsorter med mycket specifika teman och målet är att det så småningom ska bli 30.

Sverige har en lång öltradition. Från att ha varit det vardagliga vätskeintaget till morgongröten, till att bli en populär fest- och måltidsdryck. Allt från den svaga lättölen vid lunchen till elefantölen på folkparksfyllan. Folköl spetsad med sprit på tonårsfester och fin-öl på krogen. Men kanske mest av allt förknippas svensk ölkultur med ”en stor stark”, den billigaste fyllan i baren, osäkert vilken sort, ofta vattnig med låg kolsyra och ganska intetsägande smak. Men med hög potential att bidra till att uppnå den efterlängtade fredagsberusningen.

En bryggare som tagit ölkulturen till en högre nivå är Andres Furukawa, grundaren av bryggeriet Macken som tillsammans med konstnären och formgivaren Jonathan Hultén producerar ölsorter som var och en har ett budskap och djupare mening än den gyllene porlande drycken i sig. Varje öl har sitt eget tema, sin egen nogsamt utformade etikett och samtliga öl kommer till som hyllningar till personer och företeelser som har haft stort inflytande och betydelse i Andres Furukawas eget liv.

Det finns öl som hyllar platser, magiker, specifika skräckfilmer, olika metalband, egyptiska hieroglyfer samt utvalda författare, musiker, botaniker, låtar med mera.

Jag träffar Andres på ett stimmigt kafé i Stockholm för att få veta mer om hans tankar bakom sina ölsorter.

– Min bryggarkarriär startade som bryggarassistent i min födelsestad Mexico City, arbetade sen på bryggerier i Tyskland, tog min PhD i Skottland och arbetade som bryggeritekniker i England innan jag kom till Sverige 2013. Tillsammans med min bästa vän Jonathan Hultén arbetade jag fram konceptet och byggde upp Macken. Vårt första mål är att skapa 30 unika etiketter. Nu är vi mer än halvvägs. Jag matchar alla ölrecept som jag bryggt, med mina viktigaste minnen i livet, så alla teman är tagna ur verkligheten.

Minnen och kultur

Andres listade sina minnen, från det första som var hans gröna leksakskanin han hade som fyraåring och fram till alla de specifika tv-serier, band, konstnärer och filosofer som betytt mest för honom. Han valde dem som fanns närmast hjärtat och kopplade ihop det med olika ölstilar han bryggt genom åren.

Till exempel Twin IPA, som är en hyllning till David Lynch och hans storartade filmiska verk.

– David Lynch har fått 6 flaskor av mitt Twin peaks-öl. Det är en av de största händelserna hittills med Macken.

Andres berättar att det finns mycket information att hämta i varje tema kring varje öl. Bilderna på etiketterna är både konstnärligt och filosofiskt genomarbetade så att de ska skildra temats karaktär så precist som möjligt. Han ger specifika instruktioner till formgivaren inför varje ny öl. Till exempel inför genomförandet av hans hyllning till William Blake, som kommer i april i år, fick formgivaren sätta sig in i författarens filosofiska perspektiv genom att läsa hans viktigaste böcker för att sedan porträttera det på etiketten.

Hög kvalitet

Till Gonzo Attack, som är en hyllning till punkrock, sökte han upp och ritade av autentisk graffiti som de amerikanska punkbanden gjort, de som spelade på CBGBs sent 70-tal och tidigt 80-tal, och inspirerades av den estetiken. Han experimenterar ständigt med nya stilar, det ska vara öl av hög kvalitet, med olika smaksättningar och ingredienser.

– Till Gonzo Attack har jag använt frukostflingorna som jag tyckte om när jag var liten. Den ölen är en klassisk belgisk stil i grunden, men så använde jag flingorna istället för socker. På så sätt hyllade jag min barndom och punken på samma gång. Jag gjorde kopplingen till Ramones första video, till låten I wanna be sedated, då bandet sitter mitt på scenen och äter flingor.

Bärare av budskapet

Det kan tyckas långsökt och komplicerat, men alla historier och tankar bakom ölsorterna finns på Mackens hemsida som gedigna små berättelser i sig, för den som vill fördjupa sig. Här finns till exempel historien om Alraune, ölen som är en hyllning till den tyske författaren Hanns Heinz Ewers för hans bok med samma namn och till Carl von Linne för hans framstående inverkan och upptäckter som botanist. Ewerss bok, utgiven 1911, är kanske den första science fiction-romanen nånsin. Den filmatiserades och historien om kvinnan som föddes som ett experiment, har gett namn till ölen.

– Det är en av de kraftfullaste av våra etiketter och ölen har en väldigt erotisk smak, säger han.

Eller Summerisle, som är en hyllning till våren, till kvinnans fertilitet och till kultfilmen The wicker man från 1973, en skräckfilm som hämtat inspiration från hedniska fruktbarhetsritualer. Vidare är nyligen utgivna R’lyeh en hyllning till Howard Phillips Lovecraft och hans böcker.

– Ölen är bäraren av budskapet. Mitt ansvar är att brygga bra öl, men sen är det upp till var och en hur djupt de vill gå in i informationen bakom varje öl.

Andres Furukawa har läst, lärt och analyserat stora mängder litteratur de senaste tjugo åren. Historia, poesi, kemi, läroböcker, en satanisk bibel med mera. Hans filosofi är att inte samla på sig materiella saker, utan kunskap.

– För mig finns det bara tre saker att göra i det här livet. Lära, skapa, dela. Vi är inte dåliga, inte bra, vi bara är. Det enda sättet att upplysa dig själv är genom att omfamna ditt mörker, att använda ditt öde för ditt bästa.

Andres Furukawa har systematiskt använt all sin samlade kunskap för att skapa sina koncept för de olika ölsorterna.
Foto: Martina Korosec

Sin kunskap i fyra ord

Han har plöjt ner kunskapen ur alla dessa böcker i öletiketterna och i sin egen personliga kunskapsbank, för att hitta fram till sin egen kärna, och skapat ett dokument som från början var 3 000 sidor. Som han sedan koncentrerade stegvis och nu är de 3 000 sammanfattande sidorna nere i en enda mening. Fyra ord: Våga. Agera. Lösa. Flöde. Processen tog sexton år och nu stänger han igen samtliga ursprungliga inspirationskällor. Filmerna, böckerna, musiken som besjälat hans arbete kommer han aldrig mer se, läsa eller lyssna på.

– Nu vill jag hitta nya källor som kan få mitt medvetande att växa, ny konst, nya fält som jag ännu inte upptäckt, det är en del av resan.

På hemsidan www.mackenbryggeri.se finns alla öl samlade, med alla bakomliggande historier, teman och dedikationer. Och dessutom konstfulla promotionvideor, en för varje öl.

Notera: Nike Markelius har deltagit i en av Andres Furukawas promotionvideor, men de har ingen annan koppling. Redaktionen har därför valt att publicera texten, men med denna information.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV