Tillverkningen av elbilsbatterier ger stora klimatutsläpp enligt en ny rapport av IVL Svenska Miljöinstitutet för Energimyndighetens och Trafikverkets räkning. Att tillverka ett elbilsbatteri motsvarar många tusentals mils körning med en bensin- eller dieselbil, skriver Teknikens värld.
– Elbilar och laddhybridbilar har stora fördelar jämfört med bensin- och dieselbilar, speciellt när det gäller lokala utsläpp och bullernivåer. Men det är också viktigt att titta bakåt och minimera miljöpåverkan i produktionsledet, säger Lisbeth Dahllöf, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet, till tidningen.
Hon har tillsammans med sin kollega Mia Romare granskat litteratur över växthusgasutsläpp och energiförbrukning vid produktion och återvinning av litiumjonbatterier för lätta fordon.
– Resultaten visar att man bör tänka på att inte välja en elbil med större batteri än nödvändigt. För framtiden är det viktigt att produktionen av elbilsbatterier sker så energisnålt som möjligt, säger Mia Romare till Teknikens värld.