Mobiloperatörer behöver bli bättre på att informera sina kunder om möjligheten att lämna in trasiga mobiltelefoner, menar Swedwatch och Fair Action i en ny rapport. Andrahandsförsäljningen ökar, men kontroller behöver stärkas.
I en ny rapport från Swedwatch och Fair Action framgår det att varannan svensk väljer att byta sin mobil innan den gamla gått sönder. Operatörer som Telia, Tele2, Telenor och Tre gör gemensam sak i att erbjuda privatkunder möjligheten att byta in en äldre mobil mot en ny under pågående abonnemangstid. De gamla mobilerna, visar rapporten, återställs och repareras sedan inför en andrahandsförsäljning på utländska marknader.
Swedwatch understryker vikten av att fortsätta uppmuntra kunder till att lämna in sina mobiltelefoner för återanvändning, utmaningarna är dock att förbättra den nuvarande bristfälliga kommunikationen att detta är möjligt – och varför. Bland annat av miljöskäl, menar Swedwatch i ett pressmeddelande.
”I reklamkampanjer, och i butikerna, ligger fokus i stället på att konsumenterna ska köpa nytt och vara först med de senaste modellerna”, menar organisationen.
En annan utmaning ligger i att säkra det globala kretsloppet, där kontrollen över att återvinningen sker på ett miljösäkert och etiskt riktigt sätt förblir bristfällig.
”Uppåt 90 procent av det globalt genererade avfallet uppskattas hamna i illegala strömmar. I tidigare granskningar har Swedwatch belyst att en stor mängd elektronikavfall hamnar på soptippar i Kina och Ghana, där det bränns för att få fram de värdefulla metallerna”, skriver Swedwatch.