Nästan varannan bilförare rattsurfar, något som har skapat en ny trafiksituation med stora risker. Bank- och försäkringsbolaget Länsförsäkringar utvecklar just nu en trygghetsteknik som automatiskt ska pausa vissa av förarens mobilfunktioner.
På väg till Länsförsäkringars kontor på Lilla bommen ser jag bilköerna ringla långa omkring Centralen, tätt tätt. Det skulle räcka med någon sekunds ouppmärksamhet från någon av förarna för att en krock skulle bli av. Och häromdagen var jag nära på att bli påkörd av en rattsurfande bilist när jag kom cyklandes i en korsning. Föraren såg skamsen ut när han insåg sitt misstag. De allra flesta är medvetna om att det innebär en trafikfara när man använder mobilen från förarplatsen: 90 procent svarar så, enligt undersökningar som Länsförsäkringar hänvisar till. Trots medvetenheten är det 40–50 procent av bilisterna som gör det ändå.
– Avståndet, hastigheten och förarens uppmärksamhet är de tre faktorer som främst påverkar risken för en olycka. Rattsurfande påverkar alla tre negativt, säger Björn Schedwin från Länsförsäkringar.
Sedan 2013 är det olagligt att använda telefonen när man kör, ”om det påverkar körningen”. Det sistnämnda har visat sig vara svårt för polisen att bevisa, vilket har lett till få domar. Nu är lagstiftningen på väg att skärpas, men studier i Europa visar att problemet kan vara svårt att komma åt enbart via strängare lagstiftning.
– När man tittar på vad starkare lagar har inneburit i andra länder finns det till och med en svag tendens åt andra hållet, att olyckorna ökar som följd. Det kan handla om att förarna vill dölja användningen av telefonen vilket förvärrar risken, tror Björn Schedwin.
”Får du ett sms under tiden du kör så svarar telefonen med ett autosvar att du för tillfället kör bil och inte kan svara”
Med den här analysen som bakgrund satsade Länsförsäkringar på att försöka påverka förarens beteende. Genom ett internt innovationsprojekt kom de till slut fram till idén att försöka skapa en teknisk lösning som omöjliggör rattsurfandet, men på frivillig basis.
– Vår lösning bygger ett slags bubbla kring föraren. En enhet i bilen kommunicerar med telefonen och stänger av vissa funktioner. Så fort du sätter dig i bilen stängs de av automatiskt. Får du exempelvis ett sms under tiden du kör så svarar telefonen med ett autosvar att du för tillfället kör bil och inte kan svara. Men man har fortfarande möjlighet att ställa in så att man kan använda vissa tjänster såsom kartfunktioner och Spotify.
Tekniken ska bara påverka just förarens mobil och ingen annan som sitter i bilen. Förutom sina privatkunder hoppas Länsförsäkringar även på nya kunder inom kommersiell trafik, såsom trafikföretag som vill stärka upp säkerheten hos sina förare. Just nu är de inne i en testfas av tekniken och söker testförare.
– Vi har fått en jätterespons. Redan 700 personer har anmält sig. Till hösten testar vi och 2018 ska vi köra skarpt. Vi vet ännu inte om vi ska ta betalt för tjänsten eller om den ska ingå för våra kunder.
Varför utvecklar ett försäkringsbolag en trafiksäkerhetslösning?
– Vi är ett kundägt försäkringsbolag. Det handlar inte bara om att ta hand om skador som uppstår, utan även om att skapa en tryggare vardag för våra kunder.
Är det inte bara en PR-grej för att få positiv uppmärksamhet till varumärket?
– Det finns ingen motsättning mellan det och vår ambition.
Finns det inte en risk att ett sånt här projekt blir väldigt stort och dyrt?
– Det kan bli jättestort, men kan också leda till sänkta kostnader. Vi har ingen kalkyl bakom men generellt är ökad trafiksäkerhet en bra affär.
Fakta
• Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän är ett av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag samt 16 socken- och häradsbolag runt om i Sverige. Vinsten som genereras i bolagen återvinsteras i verksamheten samt går tillbaka till kunderna i form av bonus eller sänkta försäkringspremier.
• Försäkringsbolag har även ekonomiska incitament för att förebygga risker i samhället. Utöver trafiksäkerhet arbetar Länsförsäkringar också en del med klimatanpassning, såsom innovationer för att förebygga översvämningrisker.
• Företaget placerar sig på 7 plats av 10 i miljö- och etikguiden för banker: Fair
finance guide.