Drygt hälften av svenskar uppger att de inte litar på hur företag hanterar personlig information på internet och siffran är lika hög gällande hur många som känner sig eller känner någon som utsatts för internetcensur. Det visar en undersökning på uppdrag av företaget Tunnelbear.
I undersökningen, som tidskriften Offentliga affärer rapporterar om, deltog 5500 svarande från Sverige, USA, Kanada, Storbritannien, Australien, Ryssland och Norge. I båda fallen svarade cirka 53 procent svenskar att de inte litar på hanteringen av personuppgifter och att de har hört talas om någon som upplevt internetcensur. Cirka 15 procent hade inte hört talas om det. Vanligast var att möta internetcensur genom att inte komma in på vissa webbplatser.
”När vi som konsumenter blir alltmer medvetna och försiktiga gällande internetcensur så behöver vi också öka kunskapen kring hur vi ska skydda oss mot dessa intrång på vår frihet. På Tunnelbear är vi ständiga försvarare av ett gratis och öppet internet”, säger Justin Watts, chefsingenjör på Tunnelbear, enligt Offentliga affärer.
I början av 2020 kom den norska konsumentorganisationen Forbrukerrådet med rapporten Out of Control, där analys av trafiken från tio appar visade att 135 företag tog del av uppgifter som plats, IP-nummer, kön och sexuella preferenser.
Enligt rapporten, som SVT tog del av, är det svårt för användare att förstå hur uppgifterna används och sprids samt i detta fall erbjöds inte information om eller inställningar för att hindra spridning.