Bilpoolsbranschen och Göteborgs kommunledning är nöjda med en del av förslagen i regeringens utredning om cirkulär ekonomi som presenterades häromveckan. Förhoppningen är att staden ska kunna avsätta särskilda parkeringsplatser för poolbilar på gatumark, vilket de inte får enligt nuvarande lagstiftning.
Nuvarande regler ger enbart möjlighet att avsätta särskilda platser för handikapparkeringsplatser, men utredningsförslaget lyfter fram möjligheten att göra detta även för bilpoolsbilar. Peter Esse på bilpoolen Sunfleet har påpekat behovet av detta länge.
– Bilen har sin plats i samhället, men ska bara användas när man verkligen behöver den. Därmed behöver man dela bil – man kan äta kakan och ha den kvar. I storstaden är bilens problem även bilpoolens problem, det vill säga att det finns för få p-platser. Det är två utmaningar som ironiskt nog är varandras motsatser, säger han.
Tesen är att om bilpooler får lättare att parkera kommer fler att kunna dela bil istället för att äga en egen, vilket minskar det totala behovet av parkeringsplatser.
Det kan i sin tur leda till att staden får möjlighet att förtätas, vilket kan minska transportbehoven. Bostadsbyggandet blir också billigare när färre parkeringsplatser behöver anläggas. Göteborgs kommunledning har drivit denna fråga gentemot regeringen och är därför mycket nöjda med utredningens förslag.
– Framför allt kan utsläppen minska om färre kör egen bil och fler kan använda bilpool. Vi vet att människor kör mindre om de inte äger egen bil, säger Ulf Kamne (mp), miljökommunalråd i Göteborg i ett pressmeddelande.
Det finns ingen begränsning för kommuner att förse staden med särskilda cykelparkeringar, inklusive sådana vigda särskilt till cykelpooler.