Nio av tio tycker det är viktigt att kunna laga och vårda sina prylar, men många vet inte hur man gör. Det vill Medborgarskolan och Blocket råda bot på, med nya digitala kursen Hemkunskap för millennials.
Var tredje svensk tar inte hand om sina saker när de gått sönder, visar en Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av Blocket. Och orsaken är okunskap. Det skulle kursen Hemkunskap för millennials kunna råda bot på, hoppas Margareta Bäckman, verksamhetsansvarig för konst och hantverk på Medborgarskolan, som genomför kursen.
Klokskap från förr
– Vi som jobbar med konst och hantverk vet hur mycket klokskap som finns från förr i tiden. Då lagade och reparerade man av ekonomiska skäl. Sen när jag växte upp på sextiotalet behövde man inte lappa och laga utan köpte nytt. Jag tror kunskapen gick lite förlorad då. Den vill vi ta vara på, innan den äldre generationen försvinner, säger hon.
Kursen går av stapeln online under oktober och november, och består av fyra delkurser på två timmar vardera, som kan läsas separat. De handlar om att vårda och laga textilier, möbler och cyklar respektive teknik och elektronik.
– Vi har tagit in ledare som är lite äldre och som har mycket kunskap i bagaget och arbetar aktivt med de ämnen de kommer leda. Man kan ställa frågor med en chattfunktion och få svar i realtid, fortsätter Margareta Bäckman.
Vilka är millennials?
Alla är välkomna att anmäla sig, även om målgruppen är ”millennials”. Men vilka är det egentligen?
– Generellt är det personer mellan 15 och 35, den digitala genrationen. De har klimatfrågan högt på agendan, vill rädda planeten och tänker zero waste. Men har inte kunskapen, säger Margareta Bäckman.
Räcker inte skolans hemkunskap?
– Skolans hemkunskap var åtminstone på min tid mer fokuserad på matlagning, städning, tvätt och hushållsekonomi. Så det är lite andra fokusområden.
Kurserna är gratis att gå, och genomförs i samarbete med andrahandssajten Blocket. De bokas upp snabbt, enligt Margareta Bäckman, som hoppas att deltagarna efter kursen ska tänka till en extra gång innan de köper nytt.
– Jag hoppas att kurserna ska inspirera. I mina inledande samtal med ledarna fick jag flera aha-upplevelser. Så jag blev jättesugen på att gå kurserna själv!