Sluta stötta flygbranschen. Det kräver aktivister som planerar att bygga ”en gate till en hållbar framtid” utanför ingången på Terminal 5 på Arlanda.
Flygbranschen blöder i coronakrisen, men staten har öppnat plånboken för att rädda den. I juni kom regeringen, Centerpartiet och Liberalerna överens om 5 miljarder till SAS och drygt 3 miljarder till Swedavias flygplatser. Det upprör aktionsgruppen Flyglarm Arlanda som på måndag samlas vid flygplatsen för att bygga en ”gate” som ska gestalta alternativ till intensivt flygande.
– Vi vill sätta fingret på att regeringen håller en ohållbar bransch under armarna med stödpaket, säger talespersonen Andrea Söderblom-Tay.
Försvarare av flygstöden har ansett att en minskning av flygtrafiken ska ske under ordnade former och inte genom att flygbolag går under. Men för att nå klimatmålen krävs drastiska minskningar, menar Andrea Söderblom-Tay.
– Vi kommer att behöva sådant som räddnings– och ambulansflyg, men absolut inte affärs– och nöjesflyg på det sätt vi har nu, säger hon.
När stöden till SAS presenterades lovade finansmarknadsminister Per Bolund att staten tillsammans med övriga ägare ska utforma skarpa klimatkrav på bolaget och att svenskt flyg ska gå in i en ”ny miljöera”. Andrea Söderblom-Tay tycker det som aviserats är helt otillräckligt.
– Det bygger bland annat på att man går över till biobränsle. Men tillgången till det är begränsad och behövs till många saker. Dessutom ger det koldioxidutsläpp i atmosfären innan de tas upp av ny växtlighet.
Flyglarm Arlanda bildades för att protestera mot planerna på en utbyggnad av Arlanda. De planerna stoppades i samband med att flygstöden presenterades, men Andrea Söderblom-Tay befarar att de kommer att återupptas.
– Vi kan räkna med att de aktörer som verkat för fler landningsbanor kommer fortsätta göra det. Risken kvarstår i allra högsta grad.