Coronakrisen tycks ha haft en positiv effekt på tågens punktlighet. 93 procent av tågen har varit i tid fem av sex månader under det första halvåret. ”När det blir mindre trafik blir det också mindre köer”, säger Madelene Frödell på Trafikverket.
Fler kom i tid till sina tågdestinationer första halvåret 2020. Sedan sättet att mäta punktlighet ändrades 2013 och branschsamarbetet ”Tillsammans för tåg i tid” bildades, har siffran aldrig varit så hög. Att coronapandemin tycks ha en positiv effekt på persontågens punktlighet beror troligtvis på det minskade antalet avgångar. Under andra kvartalet minskade trafikvolymen med 10–30 procent.
– När det blir mindre trafik blir det också färre köer och färre följdförseningar om något inträffar, förklarar Madelene Frödell, tillförordnad chef för verksamhetsområde Trafik på Trafikverket.
Fungerande arbetspendling
Mellan januari och juni i år har 93,8 procent av Sveriges persontåg anlänt till sin destination i tid. Allra punktligast har kortdistanstågen varit – de som ofta används för arbetspendling. Bland dem kom 95,7 procent av tågen i tid.
– Tillsammans med branschen är vi väldigt stolta över att vi har hållit en hög punktlighet på just de tågen för de som måste åka under pandemin, säger Madelene Frödell.
Resultat av samarbete
Att tågen kommer i tid är generellt beroende av tre olika faktorer: infrastruktur, fordonsfel och yttre faktorer så som stormar, kopparstölder och spring på spåren. Arbetet med att upptäcka och förbättra brister inom dessa områden är, förutom minskat resande, anledningen till årets goda resultat, enligt Trafikverket.
– Vi har ett långsiktigt arbete tillsammans med leverantörer och operatörer kring att rusta upp och modernisera järnvägen. Den ökade punktligheten är ett av resultaten på vårt gemensamma arbete, säger Frödell.
Hur utvecklingen kommer att se ut under årets andra halva, om resandet ökar igen, går endast att spekulera i. Tidigare år har det inte varit några avsevärda skillnader mellan det första och andra halvåret.
Fakta: Tågtrafikens punktlighet per månad
Tågen anses vara i tid om de har kommit fram inom fem minuter efter ankomsttiden enligt tidtabellen. Tåg som har ställts in med kort varsel räknas i statistiken som försenade tåg.
• Januari: 94,3 procent; 85 708 av 90 867 persontåg anlände till slutstation i rätt tid.
• Februari: 93,0 procent; 78 859 av 84 823 persontåg anlände till slutstation i rätt tid.
• Mars: 94,2 procent; 82 633 av 87 686 persontåg anlände till slutstation i rätt tid.
• April: 94,6 procent; 67 544 av 71 370 persontåg anlände till slutstation i rätt tid.
• Maj: 94,3 procent; 66 209 av 70 243 persontåg anlände till slutstation i rätt tid.
• Juni: 92,2 procent; 64 557 av de 70 003 persontåg anlände till slutstation i rätt tid.
Högst punktlighet under det första halvåret var söndagen den 5 april, då punktligheten var 98,1 procent. Lägst punktlighet för en enskild dag var torsdagen den 2 april då punktligheten var 81,5 procent.
Källa: Trafikverket