På måndag kommer nya besked om Preems raffinaderi i Lysekil. Då ska Mark– och miljööverdomstolen yttra sig om planerna på den utbyggnad som kan göra bolaget till Sveriges största utsläppare. Sedan är det upp till regeringen att säga ja eller nej. Syre guidar dig genom snåriga turer.
Ett av Europas mest moderna och energieffektiva raffinaderier. Så presenterar Preem själva sin anläggning i Lysekil. Utbyggnaden är en förutsättning för omställning till förnybara bränslen, enligt bolaget. Dessutom lovar man att alla utsläpp ska kompenseras – antingen genom minskade utsläpp från fordonen som kör på de bränslen som anläggningen producerar, eller genom att fånga in och lagra en del av koldioxiden med hjälp av så kallad CCS-teknik.
Naturskyddsföreningen som överklagade Preems tillstånd sågar argumentationen. De påpekar att tillståndet som bolaget sökt gäller utökad produktion av fossila bränslen, löften om omställning till biobränslen ligger vid sidan av. Inte heller löftena om klodioxidlagring är bindande, utan bygger på att det kommer finnas ekonomiska och tekniska förutsättningar. Eftersom tekniken ännu bara är på försöksstadiet är detta svårt att bedöma.
Detta har hänt
November 2018 – grönt ljus
Efter att länsstyrelsens tillstånd överklagats ger mark– och miljödomstolen grönt ljus för Preems planer. Domstolen gör ingen bedömning av koldioxidutsläppen. I domen skriver man att att raffinaderiet ingår i EU:s utsläppshandelssystem och att man därför inte kan får stoppa projektet av klimatskäl. Naturskyddsföreningen menar att det visst finns utrymme för domstolen att ingripa när det handlar om så stora utsläpp. Organisationen överklagar på nytt.
Juni 2019 – fallet tas upp igen
Mark– och miljööverdomstolen meddelar att de tar upp fallet på nytt. Några veckor senare uppmanar länsstyrelsen och Naturvårdsverket regeringen att ta över prövningen.
Augusti 2019 – regeringen tar över
Klimatminister Isabella Lövin (MP) meddelar att regeringen följer myndigheternas uppmaning och tar över prövningen. Det betyder att regeringen nu kommer att ha sista ordet efter att Mark- och miljööverdomstolen har lämnat sitt yttrande.
Oktober 2019 -Preem ändrar ansökan
Preem skickar in en ny ansökan där anläggningen blir mindre än i de ursprungliga planerna. Istället för ökade koldioxidutsläpp på 1,7 miljon ton om året handlar det nu om 1 miljon ton om året.
Mars 2020 –huvudförhandling och kritik
Preem drabbar samman med Naturskyddsföreningen och andra som överklagat i mark– och miljööverdomstolens huvudförhandling.
Samtidigt ger Klimatpolitiska rådet regeringen svidande kritik för sin klimatpolitik och menar att den bryter mot klimatlagen, rapporterar Syre. De öppnar för att det skulle kunna vara möjligt att ställa regeringen till svars i domstol, exempelvis om ett godkänt till Preems planer skulle anses strida mot klimatlagen. En månad tidigare hade en domstol underkänt den brittiska regeringens beslut om att godkänna en ny landningsbana på Heathrow. I Storbritanninen finns en klimatlag som liknar den svenska.
Juni 2020 – Greenpeace anmäler annonser
Greenpeace anmäler Preem till Reklamombudsmannen och Konsumentverket. Miljöorganisationen anser att flera av bolagets tidningsannonser framställt fossil verksamhet som en klimatgärning och att detta är vilseledande. Reklamombudsmannen meddelade omgående att man inte tar upp fallet utan hänvisar till Konsumentverket.
Dags för slutstrid
På måndag lämnar Mark– och miljödomstolen sitt yttrande. Då har juristerna gjort sitt och politikerna tar över. När regeringen kommer fatta det avgörande beslutet är oklart.