Den tyska staten har sagt sitt – 100 miljarder ska rädda Lufthansa. Nu väntar liknande räddningsaktioner av skandinaviska SAS, tror analytiker.
Genom att gå in som ägare till 20 procent vill den tyska staten rädda flygjätten Lufthansa. Om EU-kommissionen ger grönt ljus kommer motsvarande runt 100 miljarder svenska kronor pumpas in i bolaget.
Ett av den tyska statens villkor är att bolaget ökar sitt ”klimatomställningsarbete”. Det handlar inte om att begränsa trafiken, utan om att köpa in nyare flygplan som släpper ut mindre per kilometer.
I början av maj kom beskedet att svenska och danska staten går in som garanter för lån på 3,3 miljarder svenska kronor. Men det räcker inte för att täcka bortfallet under våren. Danska Sydbanks analytiker Jacob Pedersen räknar med att SAS kommer göra en förlust på 4 miljarder under det andra kvartalet, skriver ekonomisajten E24.
Samme Jacob Pedersen hör till dem som nu räknar med att svenska och danska staten, som tillsammans äger en knapp tredjedel av SAS, går in med de pengar som krävs för att rädda bolaget. Däremot kallar han det ”otänkbart” att den kinesiska staten skulle gå in som ägare, vilket nu sker med det helt privatägda Norwegian, skriver Dagens industri.
Inom EU finns en oro för utländska uppköp av krisande företag, inte minst från Kina. I Sverige förbereder regeringen nu en lag som ska förhindra en sådan utveckling.
– Syftet är att skydda företag där det finns säkerhetsintressen från oönskade uppköp, säger Kenneth G Forslund (S), ordförande för utrikesutskottet till Dagens industri.