Frankrike har villkorat stödpengarna till flygbranschen med klimatkrav, något klimatminister Isabella Lövin (MP) även vill se i Sverige. Men det är inte aktuellt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till DN.
När Frankrike häromdagen beviljade ett stödpaket på motsvarande 70 miljarder kronor till Air France-KLM ställde landet vissa krav i gengäld. Flygbolaget får inte sälja inrikes resor kortare än 2,5 timmar med tåg, bolaget ska minska koldioxidutsläppen med 50 procent till 2030, jämfört med nivåerna år 2005, och om fem år ska minst 2 procent av flygbränslet komma från förnybara källor, rapporterar DN.
Ett exempel som Sverige borde följa efter, säger klimat- och miljöminister Isabella Lövin (MP) till TT:
– Det är en möjlighet att styra investeringarna mot hållbarare flyg med biojet och samtidigt gynna omställningen.
Upp till fem miljarder kronor har Sverige beslutat att ge i kreditgarantier till flyget. Men utan klimatvillkor, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till DN:
– I Frankrike riktar man särskilda krav på ett enskilt bolag. Utgångspunkten för den svenska regeringens politik är att vi är tydliga mot alla bolag när vi säger att flygbolag som opererar i Sverige har att förhålla sig till de riktlinjer som vi har här.
– Vi har samma tuffa krav på att flyget ställer om, finansieringsformen ska inte avgöra vilka krav vi ställer, fortsätter Tomas Eneroth.
Han syftar bland annat på Sveriges flygskatt och på ett arbete där start- och landningsavgifter är tänkta att påverkas beroende av hur klimatbelastande flygen är. I stället för villkorade kreditgarantier i Sverige vill ministern att de andra EU-länderna ska göra mer för att minska flygets utsläpp, säger han till tidningen.
– Jag hoppas vi får en bredare uppslutning inom EU bakom kraven på beskattning av fossilt flygbränsle. På sikt kommer det att vara ett viktigt styrmedel för att främja omställningen i flyget.