Undervisning i utemiljö förbättrar elevers koncentration, arbetsminne och studiemotivation. Det visar en studie från SLU, och rådande omständigheter är ett utmärkt tillfälle att tillämpa pedagogik utomhus, då metoden även minskar smittspridning.
För att minska smittspridning uppmanar Folkhälsomyndigheten till skolaktiviteter utomhus, och att flytta ut undervisningen kan ha flera positiva effekter. Forskare vid SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, har studerat barns och ungas utemiljöer och de menar att pedagoger nu har chansen att testa fördelarna med undervisning utomhus.
– Utomhusundervisningen är ett bra komplement i skolan eftersom den bygger broar mellan teori och handlingsburen erfarenhet, säger Lena Jungmark, nationell samordnare för frågor som berör barns och ungas utemiljö, till forskning.se.
Dessutom visar forskningen att elever som får vistas i naturen är mindre stressade och presterar bättre i skolan. Förskolebarn som har tillgång till gröna och varierade utemiljöer får även bättre koncentration och nattsömn, ökat välbefinnande och färre infektioner. Effekterna har också visat sig vara störst i socioekonomiskt utsatta bostadsområden.
Det psykosociala klimatet förbättras på skolgården, men det är också en utmaning för lärarna att bedriva undervisningen utanför klassrummet. Enligt forskarna blir resultaten bäst om barnen själva får välja hur utemiljön ska användas.
– Det krävs platser med potential för lek och lärande i barns närmiljö och en fundamental uppgift för forskningen är att ta reda på hur man kan bygga in kontakt med flora och fauna i barns vardag, säger Fredrika Mårtensson, universitetslektor i miljöpsykologi vid SLU Alnarp, till forskning.se.
Både stadslandskap och natur är lämpliga alternativa platser för lärande som ger eleverna direktkontakt med samhället. Att det bidrar till att barn och unga rör på sig mer är förstås också en bidragande faktor till goda kognitiva och fysiska effekter.