Radar · Nyheter

Australien vill tvinga nätjättar att betala för medieinnehåll

Nätjättarna Facebook och Google har liksom i Sverige tagit en allt större andel av annonsmarknaden i Australien.

Google och Facebook ska få betala för att visa australiensiska mediers material. Detta ska rädda medieföretag som pressas hårt av sjunkande annonsintäkter, hoppas Australiens regering.

Som på de flesta andra håll kämpar Australiens annonsfinansierade medier i motvind. Nätjättar som Google och Facebook tar en allt större andel annonsmarknaden – som nu dessutom krymper kraftigt till följd av coronakrisen.

För att möta situationen meddelar nu Australiens regering att man vill tvinga nätbolag som Facebook och Google att betala när de använder mediernas innehåll, exempelvis i så kallade förhandsvisningar i länkar till inslag och artiklar.

Australien har under lång tid försökt få de globala nätbolagen att frivilligt betala för innehållet. Nu vill man alltså få ett obligatoriskt system på plats, men räknar med att möta motstånd från bolagen.

– Vi förstår vilken utmaning vi står inför, det här är ett berg att bestiga. Det är stora företag vi har att göra med, men det är så mycket som står på spel, så vi är väl förberedda, säger Australiens finansminister Josh Frydenberg, rapporterar Reuters.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV