Flyktingar som räddas ur Medelhavet kan inte tillåtas gå i land i Italien på grund av coronaviruset. Beslutet fattades sent på tisdagen efter att frivilligorganisationen Sea-Eye och deras fartyg Alan Kurdi räddade ombord 150 personer utanför Libyens kust.
Enligt internationell sjölag har alla fartyg som upptäcker en annan båt i sjönöd skyldighet att undsätta den. Därefter ska de som räddas föras till en säker hamn. Italien menar nu att deras hamnar inte längre är säkra på grund av coronakrisen och det nationella nödläget.
Under den här akuta nationella hälsokrisen orsakad av spridningen av viruset covid-19 kan italienska hamnar inte garantera att de uppfyller de krav som behövs för att klassificeras och definieras som säkra, lyder dekretet som förbjuder fartyg från att lägga till, enligt Al Jazeera.
Italien har utlyst nationellt nödläge till den 31 juli. Frivilligorganisationer som annars räddar liv på Medelhavet slutade med sina aktiviteter i och med coronaviruset. Sea-Eyes fartyg Alan Kurdi återupptog sina räddningsinsatser förra veckan.
– Även när livet i Europa är på paus måste mänskliga rättigheter värnas, skrev gruppen på Twitter i samband med att de räddade de 150 flyktingarna utanför Libyens kust.
Natten till torsdag var den tredje natten ombord på fartyget Alan Kurdi. Flyktingarna är utmattade och väntar fortfarande på en säker hamn. Under tiden som de befinner sig ombord, och en säker hamn dröjer, kommer inte Sea-Eye kunna fortsätta med sitt viktiga uppdrag att söka efter fler människor i sjönöd.
Sea-Eye har uppmanat Tyskland, som lyckats hämta hem 200 000 medborgare sedan coronakrisen startade, att hjälpa till att evakuera de 150 människorna ombord. Men de har ännu inte fått något svar.
Avtal och blockerade hamnar
Att använda coronaviruset som anledning att inte behöva ta emot flyktingar som räddats av frivilligorganisationer i Medelhavet är någonting nytt, även om det i sig inte är någon nyhet att Italien inte vill acceptera ta emot båtflyktingar.
Italien förnyade tidigare i år ett avtal med Libyen under vilket flyktingar kan skickas tillbaka. Över 40 000 människor har skickats tillbaka sedan avtalet trädde i kraft 2017, enligt Amnesty International. Amnesty, Human Rights Watch och många fler människorättsorganisationer argumenterar för att Libyen inte har några säkra hamnar och har fördömt Italiens avtal med Libyen som nu kommer gälla i tre år till.
Matteo Salvini, före detta inrikesminister, gjorde det till en av sina specialiteter att blockera fartyg. Men redan innan han tillträdde på posten förekom flera försök att stänga hamnarna och hindra fartyg från att lägga till. Sommaren 2017 införde den italienska regeringen en mycket omdebatterad uppförandekod för frivilligorganisationerna som många av dem vägrade skriva under.
Det första kända fallet av en så kallad standoff, där fartyget med flyktingar nekas en säker hamn under flera dagar eller till och med veckor, var fartyget Aquarius sommaren 2018. Matteo Salvini vägrade då låta de över 600 flyktingarna ombord komma i land i Italien. Han har senare anklagats för att ha kidnappat dem genom att stänga in dem under många dagar på fartyget.