Startsida - Nyheter

Radar · Djurrätt

Skyddsombud i tunnelbanan vill att duvor skjuts

Duvor på vissa tunnelbanestationer ger arbetsmiljöproblem, enligt skyddsombud.

Nu kräver skyddsombud inte bara sanering utan också att fåglar skjuts för att få en bättre arbetsmiljö på vissa tunnelbanestationer. Det skriver facktidningen Publikt. Men det finns alternativ som inte behöver skada djuren.

Fåglar och deras avföring skapar stora problem i Stockholms tunnelbanestationer. Enligt en anmälan till Arbetsmiljöverket från huvudskyddsombudet på MTR gör fågelbajs och dun vissa stationer till rent ohälsosamma arbetsplatser.

På stationen Akalla har man till och med fått stänga av luftkonditioneringen för att inte personalen ska behöva andas in skadliga partiklar med bakterier, som kan ge en lindrig sjukdom som liknar influensa. Även allvarliga fall av lunginflammation kan förekomma.

Den avstängda luftkonditioneringen försämrar luftens kvalitet, och det blir varmt i stationens servicehytt.

”Försäljningsmomentet blir lidande och fel kan uppstå med kundklagomål som resultat, vilket i sig skapar än mer stress i en ond cirkel för arbetsmiljön”, skriver skyddsombuden i anmälan, enligt fackförbundet ST:s tidning Publikt.

Vid städning är fågelavföring en klar hälsorisk: ”Städytorna är så besudlade av fågelexkrement och fågeldun att det är omöjligt att helt undgå risken att kontamineras under städmomentet”, skriver skyddsombuden till Arbetsmiljöverket.

Folkhälsomyndigheten uppger till exempel att högtryckstvätt inte är lämpligt när man vill spola bort avföring eftersom det kan öka mängden av smittämnen i luften.

Och i Tensta är det problem med fåglar som bygger bon i taket. Med nedbajsad biljetthall och rulltrappor som resultat.

Förutom sanering av fågelbajset, kräver skyddsombuden också att fåglar skjuts för att minska deras antal på tunnelbanestationerna.

Anticimex: Finns bättre åtgärder

Vad säger Svenska Djurskyddsföreningen om det för att bli av med det här arbetsmiljöproblemet? Johan Beck-Friis, generalsekretare för föreningen och veterinär, påpekar att det finns alternativ och hänvisar till företaget Anticimex som jobbar på fältet med bland annat den här typen av frågor.

– Att skjuta fåglarna är ingen bra lösning, konstaterar Thomas Westman som är skadedjursexpert på Anticimex.

Fåglar har ett högt skyddsvärde enligt lag och det kommer ändå nya om några individer skjuts. Att behöva döda dem för att få en bättre arbetsmiljö är inte nödvändigt. Det finns bättre åtgärder, enligt Thomas Westman, som säger att det oftast handlar om duvor i tunnelbanan.

– Först handlar det om att analysera problemet. Varför vill duvorna komma till tunnelbanestationerna? Det kan handla om att hitta en boplats eller föda, säger han.

Han fortsätter:

– Skärmtaken i hallarna är utformade som duvslag, med balkar att sitta på och ljus. De känner sig hemma där.  Den som ska hantera fågelspillning som till exempel städare, bör ha skyddande utrustning på sig.

Vad kan man göra då för att få bort duvorna från tunnelbanestationerna?

– Man kan till exempel sätta upp piggar som de inte vill och kan sätta sig på, sätta upp skyddande nät och vajrar.

Enligt tidningsartikeln i Publikt har ett duvpar på Sundbybergs tunnelbanestation lärt sig att öppna de automatiska dörrarna till stationsentrén.

– Det är smarta och läraktiga djur. Då kan man pröva med ett akustiskt system vid dörren med ljud från rovdjur som fåglarna kan reagera på och göra att de inte vill gå in.

Generellt sett går inte Arbetsmiljöverket in och avgör hur ett problem ska lösas. Bedömningar görs från fall till fall.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV