Startsida - Nyheter

Radar · Miljö

Klädjätte först med återvinningsinnovation

KTH-forskare har hittat ett sätt att utvinna cellulosafibrer ur plagg som innehåller bomull eller viskos, material som kräver stora resurser i tillverkningen.

Klädindustrins negativa påverkan på miljön är ett faktum och modekedjorna blir alltmer angelägna om att deras varumärke ska förknippas med hållbarhet. I vår lanserar H&M en kollektion som innehåller plagg i circulose, ett material som framställs av cellulosa från kasserade textilier.

Det svenska företaget Renewcell grundades av forskare från KTH och under flera år har de arbetat med att utveckla en metod för att utvinna cellulosafibrer ur plagg som innehåller bomull eller viskos. Resultatet är ett material som har fått namnet circulose.

Det framställs ur de uppåt 8 000 ton textilier som fabriken i Kristinehamn tar emot varje år och gamla jeans och t-shirts är exempel på plagg som lämpar sig för metoden.

H&M är minoritetsägare i Renewcell och blir nu det första företaget att använda materialet i en kollektion, uppger Ny Teknik. Concious Exclusive-kollektionen lanseras 26 mars och innehåller bland annat en viskosklänning som till hälften består av circulose.

Både viskos och bomull är i sig material som kräver stora resurser i tillverkningen. Genom att cirkulera gamla textilier istället för att bränna dem minskas utsläpp jämfört med nytillverkning, och vattenåtgången är betydligt mindre.

I fjol konstaterade FN:s handelsorgan Unctad att klädindustrin släpper ut mer växthusgaser än flyget och sjöfartsindustrin tillsammans. Användningen av skadliga kemikalier är ett annat problem som drabbar framför allt produktionsområdena och textilarbetarna, men även slutkonsumenten. Ökad medvetenhet hos konsumenterna har fått klädkedjorna att satsa på ekologisk bomull och återvunna material i delar av sitt utbud.

De stora mängder av framför allt vatten som går åt för att producera kläder gör dock att många experter anser att det viktigaste är att helt enkelt minska sina inköp av nyproducerade plagg.

När The Independent uppmärksammar nyheten om H&M:s nya medvetna kollektion väljer man att låta en kritiker av så kallat fast fashion, influencern Venetia La Manna, uttala sig. Hon beklagar att producenten av ett så lovande material som circulose har valt att samarbeta med H&M, ett företag som “gör vad som helst för att fortsätta att greenwasha sina kunder”. Den mängd kläder som företaget tillverkar neutraliserar alla försök att minska miljöpåverkan och “snabbt mode kan aldrig vara hållbart”, menar La Manna.

För Renewcell väntar fler stora investerare i form av bland andra Kappahl och man har också planer på att bygga en ny och större fabrik.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV