Lite socker, några sojabönor, fettsyror, socker, arom och salt. Men framförallt – en rejäl dos palmolja. Så har du årets matbluff – á la ”Alpro Cuisine soya vispbar”.
Det är den ideella föreningen Äkta vara som i år fick en solklar vinnare till det föga ärofyllda priset Årets matbluff.
– Den ledde redan första dagen och fick 49,3 procent av rösterna, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson.
Nomineringen utgick från namnet – som antydde att det var en sojaprodukt. I själva verket utgjorde sojabönor en försvinnande del av ingredienserna, endast 2 procent.
– När den nominerades tänkte vi att det var för att den hade så lite soja, i själva verket tror jag att den vann för att vi har en debatt kring palmolja, säger Björn Bernhardson.
Palmolja – en vinnande ingrediens
För om kockarna hade snålat med sojan, har de varit desto generösare med palmoljan, som utgör en fjärdedel av vispen, vilket inte framgår av innehållsförteckningen.
Palmolja är en av de mest omdebatterade produkterna vi har, på grund av dess koppling till skogsskövling. Maria Mossenberg som är kommunikationsansvarig på Danone och som äger Alpro säger att deras palmolja är certifierad enligt en standard som heter RSPO (roundtable on sustainable palm oil), vilket är en organisation som främjar hållbar produktion av palmolja.
– Vår viktigaste prioritet är ärlig kommunikation och vår avsikt har aldrig varit att vilseleda någon. Helt klart är att utnämningen till Årets matbluff visar att vi behöver tänka om när det gäller kommunikationen av den här produkten.
Att palmoljan används istället för andra växtbaserade oljor som inte behöver fraktas över halva jordklotet, så som rapsolja , är på grund av dess unika egenskaper som gör att vispen håller sig, enligt Maria Mossenberg.
– Alpro Cuisine Soya är den enda produkt ur Alpros sortiment i Sverige som innehåller palmolja, och vi använder ingrediensen i just den här produkten för att den kan vispas och bibehålla hållfastheten.