Populära dejting- och menstruationsappar sprider intima uppgifter till tredje part, på ett sätt som bryter mot GDPR, enligt en rapport från den norska konsumentorganisationen Forbrukerrådet. Finn Myrstad är enhetschef och säger att ”situationen är fullständigt bortom kontroll”.
Har du använt någon av dejtingapparna Tinder, Grindr eller Happn, menstruationsapparna Clue eller MyDays, eller religionsappen Muslim: Qibla Finder? Då är du i gott sällskap – apparna har hundratals miljoner nedladdningar. Men har du koll på hur företagen bakom apparna använder dina personliga datauppgifter?
En kartläggning från den norska konsumentorganisationen Forbrukerrådet har undersökt en rad populära appar, och kommit fram till att ingen av dem erbjöd tillräckligt med information till användarna för att kontrollera spridningen deras känsliga uppgifter.
Flera av apparna bryter mot den europeiska dataskyddsförordningen GDPR, enligt Forbrukerrådets rapport. Bland uppgifterna som sprids till andra kommersiella aktörer finns information om sexuella preferenser och sexuell läggning, droganvändning, geografisk position, hälsa, fertilitet, sexliv och menscykler.
– Den här massiva kommersiella övervakningen strider systematiskt mot våra grundläggande rättigheter, och kan användas för att diskriminera, manipulera och utnyttja oss. Den vitt spridda spårandet riskerar också att allvarligt skada konsumenters förtroende för digitala tjänster, säger Forbrukerrådets tekniska enhetschef Finn Myrstad i ett pressmeddelande.
Bland riskerna med att informationen säljs vidare är att uppgifterna kan användas för att sälja spel till spelmissbrukare, för att manipulera väljare eller att förfölja religiösa och homosexuella.
Och konsumenter har mycket begränsad makt i sammanhanget, säger Finn Myrstad, och fortsätter:
– Myndigheter måste agera för att skydda konsumenter mot olaglig utnyttjande av deras personliga data.
Flera av apparna är anmälda till norska datainspektionen, skriver Ekot. Svenska Datainspektionen skriver i en kommentar till kanalen: ”Vi anser att frågorna som lyfts i Forbrukerrådets rapport om digital annonsering och spårning av enskilda appar och på webben är ett välkommet tillägg till den genomlysning av branschen som dataskyddsmyndigheterna för närvarande gör från olika vinklar under ledning av dataskyddsmyndigheterna i Storbritannien, Frankrike och Spanien.”