För drygt ett år sedan gick ICA Sverige ut med att man skulle satsa på 50 nya, egna vegoprodukter, varav många veganska. I en egen Facebookgrupp har ICA haft en dialog med kunderna som kunnat lämna önskemål. Hur har det egentligen gått med satsningen? Syre pratar med Fredrik Klein som är färskvaruchef för ICA Sverige.
Ni gick ut förra året med att ni skulle släppa 50 nya vegoprodukter. Hur har det gått?
– Vi lanserade precis som utlovat 50 vegoprodukter som kunderna uppskattat och i många butiker har vi sett en urstark vegotrend, inte minst för att kunderna upplever att vi gör det enklare för de att välja vego till vardags.
Varför har ni gjort den här satsningen?
– Dels, givetvis, för att vi lyssnar på våra kunder som efterfrågar ett bra vegosortiment och då vill vi kunna erbjuda det. Men för ICA är det också viktigt att kunna erbjuda möjligheter för kunderna att enkelt kunna välja hälsosam och hållbar mat och då kan vego ofta vara ett bra alternativ.
Hur har responsen varit?
– Väldigt positiv! Dels märker vi ett stort engagemang hos kunderna, men vi ser också hur många ICA-handlare vill utveckla vegosortimentet i sina butiker. Vego är inte längre en smal trend utan börjar bli en bred företeelse i hela landet. I vissa butiker har försäljningen ökat med mer än 1000 procent och det är roligt att många kunder vill prova ny mat. Den starkaste ökningen ser vi i den kategori som vi kallar färsk vego, där ökningen varit upp mot 40 procent.
Vad kan vi vänta oss för nyheter från er på veganfronten 2020?
– Jag tror framför allt att många kunder kommer uppleva att deras lokala ICA-butik blir allt bättre på vego och veganskt. Det är butikerna själva som bestämmer sitt sortiment och många handlare är väldigt engagerade i den här frågan, vilket kommer märkas ute i butikerna. De produkter vi utvecklar och lanserar passar en bredare kundgrupp, då smaken blir allt bättre och det kommer göra att allt fler kommer se vego som allt mer spännande och välja vego för den goda smakens skull.