En tystnadskultur råder inom den svenska skolan. Lärare straffas för att ha framfört kritik mot verksamheten. Det anser varannan tillfrågad lärare i en undersökning som Skolvärlden genomfört.
På frågan om man upplever att det finns en tystnadskultur på den nuvarande arbetsplatsen svarar 50 procent ja medan 38 procent säger nej. Samtidigt upplever fyra av tio (43 procent) att de straffas för att ha kritiserat verksamheten.
Nästan en tredjedel har också bytt arbetsgivare på grund av tystnadskultur enligt undersökningen.
– Att hälften av lärarna upplever att det råder en tystnadskultur på deras arbetsplats är superallvarligt. Skolan ska vara garanten för det öppna demokratiska samhället, säger Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbunds ordförande till tidningen.
Marknadstänk ett problem
En lärare i undersökningen lyfter marknadstänk som orsak till tystnadskulturen. Problem får inte lyftas för att det kan skada en skolas rykte och som konsekvens leda till minskat antal sökande elever och mindre pengar till skolan.
– Tystnadskulturen är så otroligt dum, även ur ett marknadsperspektiv. Ett företag blir framgångsrikt om man har medarbetare som är med och tar ansvar för verksamheten. Att kritisera och lyfta problem är att göra just det, säger Åsa Fahlén.
Hälften svarade
Skolvärlden har försökt få en intervju med utbildningsminister Anna Ekström (S) men hon lämnar enbart ett skriftligt svar via sin pressekreterare.
”Om lärare förväntas marknadsföra snarare än informera sakligt och opartiskt, och om lärare förväntas tala väl om sin skola snarare än larma om missförhållanden så går det ut över undervisningen, skolmiljön, eleverna och kollegorna. Den utvecklingen arbetar jag för att bryta”, skriver Anna Ekström.
I undersökningen tillfrågades 2 054 av Lärarnas riksförbunds medlemmar. 981 personer, det vill säga 48 procent, valde att delta.