Startsida - Nyheter

← Till Tidningen Global
Nyheter

Luftföroreningarna i New Delhi kostar liv

Smogen låg ännu en gång tät runt världsarvslistade Humayuns grav i New Delhi förra veckan.

Skolor som stängs, flygningar som ställs in och byggprojekt som stoppas. Så såg det ut i den indiska huvudstaden i förra veckan. Luftföroreningarna nådde då så höga nivåer att regeringen utropade ett nationellt nödläge.

INDIEN Hemmafrun Ankita Gupta tvekar inför att låta sin fyraåriga dotter gå till förskolan.

– Varför ska jag utsätta henne för livsfara genom att tvinga henne att andas in den giftiga luften? Hennes hälsa är det viktigaste för mig, säger hon till IPS.

Luftföroreningarna i mångmiljonstaden New Delhi beror på en kombination av utsläpp från fabriker, fordon, kolkraftverk samt att svedjebruk används i provinserna runt staden. Nivåerna av farliga partiklar har den senaste tiden varit skyhöga och barn löper extra stor risk att ta skada. Ankita Gupta är därför långt ifrån den enda förälder som oroas av den försämrade luftkvalitén.
Statsanställde Bijay Kumar blev rejält uppskrämd förra veckan när hans 14-åriga dotter Ruchi fick ont i bröstet och hade svårt att andas när hon kom hem från skolan. Familjen tog henne till sjukhus där man konstaterade att anledningen till besvären var luftföroreningarna och hon blev inlagd i två dagar.

– Jag vågar inte ens tänka på att något ska hända min dotter. Den här giftiga smogen dödar oss alla i tysthet, säger Bijay Kumar.

Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, kan luftföroreningar orsaka bland annat lunginflammation, stroke och hjärtsjukdomar. Miljöaktivisten Sanjeev Verma säger att luftföroreningarna redan kostar människoliv. Särskilt farliga är smogen för nyfödda, gravida och äldre.

– Vi måste ta till drastiska åtgärder för att stoppa den här krisen annars kommer den snart att övergå i en katastrof, säger Sanjeev Verma till IPS.

Invånarna i den indiska huvudstaden uppmanas av det statliga SAFAR, System of Air Quality and Weather Forecasting and Research, att undvika att anstränga sig för mycket, ta fler raster och astmatiker bör ha sina mediciner nära till hands.

Miljöforskaren Samiya Noor säger att trafiken är den främsta anledningen till att föroreningarna blivit värre. Enligt en färsk undersökning kör närmare tio miljoner fordon varje dag på gatorna i New Delhi. Andra faktorer hon nämner är utsläpp från industrier, vägdamm, byggprojekt och förbränning av sopor.

Det senaste årtiondet har antalet industrier i huvudstaden ökat med över 18 procent.

– I många fabriker fungerar inte de anläggningar som ska begränsa utsläppen och föroreningar släpps ut i atmosfären helt utan att renas. Korta skorstenar gör att utsläppen stannar nere i staden. Tillsammans får detta förödande konsekvenser, säger Samiya Noor.

Förutom ovan nämnda orsaker anser den indiska regeringen att svedjebruk – lantbrukare som bränner sina fält – är en bidragande orsak till smogen i huvudstaden.

Monumentet India Gate i New Delhi insvept i smog. Foto: Malav Goswami/IPS

Myndigheterna har försökt minska antalet transporter i New Delhi genom att ena dagen tillåta fordon med ojämn slutsiffra att köra i staden, och nästa dag jämna. Denna åtgärd infördes 2016 men drogs tillbaka 2017. Förra månaden återinfördes den igen.

På nationell nivå har den indiska regeringen gått med i koalitionen CCAC som omfattar 65 länder som samarbetar med att bekämpa luftföroreningar. Enligt BBC har de lokala myndigheterna också bestämt sig för att stänga ner vissa kolkraftverk och stoppa de mest förorenande fordonen från att köra in i staden.

Miljöministern Prakash Javadekar sa i veckan till medierna att regeringen vill övergå till mer elfordon men att det kommer ta tid. Han uppmanar människor att resa kollektivt hellre än att använda sina egna bilar.

Men många tycker inte att de har tid att vänta. Sanjeev Sharma, pensionerad lärare, tänker flytta från New Delhi. Hans fru lider av kronisk bronkit och paret ska flytta till Bangalore i södra Indien där deras son arbetar som ingenjör.

– Min frus läkare säger att hon trots ökad medicinering bara blir sämre säger Sanjeev Sharma till IPS.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV