En halv miljon kronor – det är vad människosmugglare kan kräva för ett ”VIP-paket” för en resa mellan Vietnam och Europa. Efter att 39 personer hittats döda i en lastbil utanför London har migrationen från Vietnam kommit upp i ljuset.
VIETNAM Det så kallade VIP-paketet för att ta sig till Storbritannien från Vietnam påstås inkludera flygbiljetter, ett falskt pass och advokat- samt tolkhjälp, som migranten kan använda om hen blir gripen.
– Det visar hur organiserade och systematiska de är, säger Chung Pham, som arbetar för organisationen Locate International som hjälper vietnamesiska migranter i Frankrike och Storbritannien, om smugglarna.
Om VIP-paketet är för dyrt finns det billigare varianter med resor som går via land – och då kan det bli fråga om tvångsarbete för att komma ända fram.
– Tar du ”bondens” väg så kommer du att ta dig hela vägen till fots eller i en lastbil genom skogen – det kan ta flera månader, säger Chung Pham.
– Dessa människor tar en stor risk. De kan inte veta om det smugglarna säger är sant, utan måste lita på dem, säger en man som arbetade med att odla cannabis i Storbritannien innan han återvände till Vietnam.
Stora lån
För att kunna betala smugglarna måste familjerna sälja mark eller ta stora lån. Förhoppningen är att investeringen ska betala sig flera gånger om.
Nyligen hittades 39 personer döda i en lastbil utanför London. Polisen gick tidigt ut med att personerna var från Kina, men snart kom uppgifter som pekar på att flera av dem var från Vietnam – med falska kinesiska pass.
Storbritannien har under lång tid varit en av huvuddestinationerna för vietnamesiska migranter, mycket på grund av väletablerade kriminella nätverk som lockar med arbete där. Men de som kommer fram får ofta jobba för en betydligt lägre lön än utlovat.
Familjen till en 18-åring man, som tros vara en av de döda i lastbilen utanför London, berättar att smugglarna lovade honom en säker resa mellan Frankrike och Storbritannien för cirka 130 000 kronor.
– Jag fick veta att han skulle åka på ett VIP-paket, i en fyrsitsig bil. Men de ljög, berättar hans mamma, Hoang Thi Ai.
Via Ryssland
Hennes son bodde först ett år i Frankrike, dit han tog sig via Ryssland. Resan dit från Vietnam kostade familjen omkring 170 000 kronor. Den sista delen av betalningen skulle göras när han kommit till Storbritannien.
– Om jag hade vetat att han skulle åka i den där lastbilen jag skulle aldrig låtit honom åka, säger Hoang Thi Ai.
Trots löftena så tar ett VIP-paket bara migranten till Frankrike eller Belgien, som är de vanligaste transitländerna för de som vill till Storbritannien. Oavsett hur de kommit till transitländerna så åker migranterna vidare därifrån gömda i lastbilar – det är i princip det enda sättet för dem att ta sig över Engelska kanalen.
Hoang Thi An har inte betalat för den sista delen av sonens resa än – smugglaren som de hade kontakt med har försvunnit. Men familjen är redan skyldiga banken drygt 40 000 kronor.
Hon har fortfarande inte hört av sin son.
Fakta: Vietnam
Vietnam gränsar till Kina, Laos och Kambodja, är till ytan lika stort som tre fjärdedelar av Sverige och har drygt 95 miljoner invånare.
Vietnam var tidigare fransk koloni och vann full självständighet 1954, samtidigt som landet delades i två rivaliserande delar – en väststödd stat i söder och en kommuniststat i norr. Under 1960-talet ökad striderna i intensitet, liksom USA:s inblandning. När kriget var över 1975 hade flera miljoner vietnameser mist livet.
I dag är Vietnam en kommunistisk enpartistat med marknadsekonomi och ses som ett av Asiens mest auktoritära samhällen.
Landet har på några årtionden förvandlats från en fattig jordbruksnation till ett lägre medelinkomstland där industri och service står för merparten av ekonomin.
Omkring 10 procent av befolkningen lever fortfarande i fattigdom.
Källa: UI/Landguiden