Prenumerera

Logga in

Radar · Inrikes

Planen: 25 år innan järnvägsunderhållet är åtgärdat

Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson under en pressträff.

År 2050 kan underhållsskulden till järnvägen vara åtgärdad. Den bedömningen gör Trafikverket, som under tisdagen lämnade över sitt förslag till regeringen över en nationell plan för transportinfrastrukturen för de närmsta tolv åren. 

Den ekonomiska ramen för nästa planperiod, som sträcker sig mellan 2026 och 2037, uppgår till 1 171 miljarder kronor, vilket är en ökning med över 200 miljarder kronor jämfört med nu gällande plan.

– Regeringen genomför en historiskt stor satsning på svensk infrastruktur. Underhållsbudgeten maximeras och grunden läggs för ett pålitligt, robust och effektivt transportinfrastruktursystem där de olika trafikslagen kompletterar varandra. Det är ett omfattande arbete som Trafikverket har genomfört på uppdrag av regeringen. Nu ska förslaget remitteras och analyseras, innan regeringen fattar beslut om hur den slutliga nationella planen för nästa planperiod ska se ut, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande. 

I förslaget som Trafikverket presenterade lägger myndigheten också fram ett årtal för när underhållet till järnvägen bedöms vara åtgärdad: 2050. Underhållsskulden, uppskattas idag ligga på cirka 90 miljarder kronor. 

Myndigheten beskriver vidare att det eftersatta underhållet på vägarna kan återtas till år 2037.

Samtidigt föreslår Trafikverket att åtta satsningar som ingick i tidigare planer ska avbrytas och att två ska göras om, detta då de ses som olönsamma och man vill lägga pengar på andra satsningar, som ”ger mer nytta för pengarna”.

– Om projekt under utredningsfasen visar sig för dyra, då är det vårt ansvar att ompröva, sa Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana under tisdagens presskonferens

Projekt som avbryts/görs om

Dessa projekt föreslås avbrytas eller planeras på nytt:

Västkustbanan, dubbelspår etappen Maria-Helsingborg – Omtag

Ostkustbanan, dubbelspår Gävle-Kringlan – Omtag

Dubbelspår Räppe-Växjö – Avbryts

E 22 Gladhammar-Verkebäck – Avbryts

E 45 Säffle-Valnäs, delen Säffle-Hammar – Avbryts

E 18 Valnäs-riksgränsen, etapp Töcksfors-Bäckevarv, 2+1-väg – Avbryts

Ostkustbanan, dubbelspår Kubikenborg-Dingersjö – Avbryts

Malmbanan, Boden-Gällivare: Strängselsystem och passager – Avbryts

E 10 Kauppinen-Kiruna, mötesseparering – Avbryts

Essingeleden, Stockholm – riskreducerande åtgärder – Avbryts

Trafikverket

De inställda projekten frigör 20 miljarder kronor, som ska gå till 27 nya projekt inom järnväg, väg och sjöfart.

När det gäller järnvägssträckorna mellan Helsingborg och Maria samt mellan Gävle och Kringlan vill Trafikverket göra ett ”omtag”. De har bedömts kosta 15,8 miljarder respektive 10,5 miljarder kronor, vilket är dubbelt så mycket som när projekten först kom med i planen.

– Det här är projekt där vi vill göra ett omtag, och se hur vi fortfarande ska kunna genomföra förbättringar, men inte som de ligger i plan, säger Roberto Maiorana. 

Trafikverket listar också fyra vägprojekt och fem järnvägsprojekt som de anser lämpliga för att delvis finansieras med privat kapital, så kallade OPS-lösningar (offentlig-privat samverkan).

16 miljarder av förslaget föreslås gå till riktade miljöåtgärder, såsom exempelvis bullerredicering och säkra passager för djur. 5 miljarder föreslås gå till klimatanpassning av vägarna, medan 1,4 miljarder föreslås till järnvägen, till exempel genom erosionsskydd och utbyte av trummor till nya med större radie. 

Trafikverket listar också fyra vägprojekt och fem järnvägsprojekt som de anser lämpliga för att delvis finansieras med privat kapital, så kallade OPS-lösningar (offentlig-privat samverkan). 

Förslaget kommer nu att gå ut på remiss fram till den 30 december.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Till Syre >>
Till Syre >>
Till Syre >>
Till Syre >>