
Efter att Trafikverket idag presenterat sin plan för transportinfrastrukturen för regeringen så kommer hård kritik från oppositionen och från de drabbade regionerna.
– Dagens besked är ett svek mot alla de svenskar i landet som vill kunna resa snabbt, smidigt och hållbart. Det är ett svek mot kollektivtrafiken och mot svenska företag som är beroende av att godstransporterna på järnvägen kommer fram och kommer fram i tid, sa miljöpartiets språkrör Daniel Helldén under en presskonferens på tisdagseftermiddagen.
Han menar att regeringen satsar alldeles för lite och att det är oacceptabelt att bara 15 procent av underhållsskulden för järnvägen planeras att åtgärdas fram till 2037.
– Om bara 15 procent av underhållsskulden ska återtas till 2037, hur ska man då klara av att återta resterande 85 procent till 2050? (vilket Trafikverket nu beräknar) Det är 13 år. Regeringen skjuter helt enkelt ansvaret på framtiden, säger han.
En flaskhals
Han är också kritisk mot att flera järnvägssatsningar nu planeras avbrytas eller planeras om. Han ser det som att systemtänkandet saknas och lyfter sträckan Maria-Helsingborg som exempel.
– Det är fyra kilometer norr om Helsingborg som är enkelspår. Sträckan blir en flaskhals för all trafik mellan Göteborg och Malmö. Och hela vägen är det dubbelspår utom just dessa fyra kilometer. Att bygga ut den sträckan skulle öka kapaciteten rejält på hela järnvägen mellan två av de största städerna i Sverige och ändå har man inte kommit framåt.
Även Socialdemokraternas transportpolitiska talesperson Aylin Nouri är kritisk till dagens presentation, framförallt till de inställda sträckorna.
– Det som presenteras i dag innebär en risk för att regioner och kommuner slutar lita på staten och inte vågar göra de satsningar som Sverige är i akut behov av. Vad kommer det här kosta de regioner och kommuner som drabbas?, säger hon till DN.
”Fullständigt tondövt”
Från Västernorrland ses beskedet som ett dråpslag. Niklas Säwén (S), ordförande i Nya Ostkustbanan och kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall säger till SVT Västernorrland att det är ”fullständigt tondövt från Trafikverket” att utbyggnaden av dubbelspår på järnvägssträckan mellan Kubikenborg och Dingersjö utgår ur Trafikverkets plan.
– Det är fyra statsministrar i nära anslutningen till val som har lovat dubbelspårsutbyggnad på den här etappen. Man har satsat 1,8 miljarder på att påbörja investeringar av dubbelspår. Jag ser inte det annat än ett exempel på statlig sol- och vårarpolitik, där det finns många löften som sen inte hålls.
Han tillägger att han hoppas och förväntar sig att regeringen ändrar beslutet från Trafikverket.