Prenumerera

Logga in

Radar · Inrikes

Konsumentverket: förbjud telefonförsäljning

I rapporten konstaterar Konsumentverket att telefonförsäljning är en både oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod.

Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon, skriver Konsumentverket och föreslår ett förbud mot telefonförsäljning.

I dag lämnade Konsumentverket över rapporten Telefonförsäljning – en oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod till regeringen.

Rapporten visar att telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem för konsumenter och att sex av tio svenskar undviker okända samtal för att slippa försäljare och att nästan ingen är positiv till försäljningssamtal.

Myndigheten föreslår nu ett generellt förbud mot försäljningssamtal, i andra hand föreslås ett opt-in-system där bara de som själva anmält sig kan bli uppringda.

– Telefonförsäljning berövar konsumenten initiativet och kontrollen över både vad som ska handlas och när det ska ske. Konsumenten överrumplas och möter oförberedd en angelägen säljare som oftast bara har en enda produkt att sälja. Affärsmetoden är problematisk i sin grundkonstruktion, säger generaldirektör och konsumentombudsman Cecilia Tisell i ett pressmeddelande från Konsumentverket.

Vanliga produkter som säljs via telefon är lotterier och spel, krediter, elavtal, tv-abonnemang och hälsokost.

– Krediter lämpar sig verkligen inte för telefonförsäljning. Att lockas och stressas att ta lån man kanske inte behöver och inte heller har råd med är oacceptabelt. Aggressiv marknadsföring av krediter bidrar till den problematiska skuldsättning vi ser i samhället i dag, säger Cecilia Tisell.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV