Prenumerera

Logga in

Radar · Miljö

Länsstyrelsen säger nej till miljözon 3 i Stockholm

Hamngatan, Stockholm.

Stockholms stads beslut att införa en strikt miljözon i centrala Stockholm har stött på motstånd från flera håll sedan det presenterades 2023. Nu har Länsstyrelsen beslutat att säga nej, då de menar att konsekvensanalysen inte är tillräckligt utförlig. 

När Stockholms stad 2023 beslutade ett införa en miljözon klass 3 på ett område om 20 kvarter i centrala Stockholm väckte det en rad protester. Beslutet överklagades till såväl Länsstyrelsen som Förvaltningsrätten, bland annat för att det skulle kunna få negativ påverkan för näringslivet i området.

Miljözonen har tidigare godkänts av EU-kommissionen och i februari i år av Förvaltningsrätten. Däremot valde Länsstyrelsen att tillfälligt stoppa genomförandet eftersom de ursprungliga planerna var att införa zonen redan 2025. 

Men nu har Länsstyrelsen kommit med sitt utlåtande, och det blir nej. Anledningen är att det finns brister i utredningen av konsekvenserna, menar myndigheten.

”Efter att ha gått igenom alla handlingar i ärendet har Länsstyrelsen kommit fram till att kommunen inte uppfyllt sin utredningsskyldighet. Bland annat handlar det om att det inte finns tillräcklig konsekvensanalys för att det aktuella området är särskilt miljöpåverkat i jämförelse med närliggande områden. Inte heller konsekvenserna för området, som fastighetsägares och verksamhetsutövares behov av transporter, är utredda i tillräcklig omfattning”, skriver Länsstyrelsen i ett pressmeddelande

Shiva Norvad, tillförordnad chefsjurist på Länsstyrelsen Stockholm poängterar att detta ärende bara bedömer Stockholms stads utredning. 

– Vi anser att utredningen brister, varför beslutet behöver upphävas. Upphävandet av stadens beslut säger inget om huruvida det är möjligt att införa miljözon klass 3 i området eller inte, säger hon i pressmeddelandet. 

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, menar dock att man kommer fortsätta arbeta för att införa miljözonen. 

– Avgaserna i city ökar risken för både sjukdom och förtida död. Det har vi ett ansvar att agera mot. Nu behöver vi läsa Länsstyrelsens beslut och analysera hur vi bäst kan gå vidare. Målet är fortfarande att ha en miljözon på plats så snabbt som möjligt, säger han i ett pressmeddelande.

Länsstyrelsens beslut går att överklaga till Transportstyrelsen.  Stockholms stad kan också välja att göra en ny och mer omfattande utredning för en miljözon klass 3, skriver Länsstyrelsen. 

Miljözon klass 3

Miljözon klass 3 innebär att endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får köras i området. För gasfordon gäller utsläppskrav Euro 6. När det gäller tunga fordon får även laddhybrider framföras om fordonet uppfyller utsläppskraven för Euro 6.

Länsstyrelsen
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV