Prenumerera

Logga in

Glöd · Ledare

Felicia Wartiainen: Sätt stopp för privatflyget en gång för alla

”varför ska samhället ge plats åt en transportform som bara gynnar de rikaste på bekostnad av klimatet?”

I en granskning som DN nyligen publicerat avslöjas en privat chattgrupp där några av Sveriges mest förmögna personer koordinerar sina flygningar till Schweiziska alperna. Där skryter de om sina ”empty legs” – tomma flygningar utan passagerare. En riskkapitalist noterar nonchalant att han ska åka själv med sin hund, men att det finns tre lediga säten om någon vill “hänga med”. Andra erbjuder gratis resor till vänner – eftersom ”gungor och karuseller” jämnar ut det ekonomiska i slutändan.

När DN kontaktar en av medlemmarna i chattgruppen, förnekar han först att han flyger privat. När han konfronteras med sina egna meddelanden där han erbjuder plats i sitt jetplan, säger han till slut att han har ”testat det några gånger, men inte längre”. När han blir tillfrågad om hur han tänker kring den klimatpåverkan som flyget leder till, svarar han att ”det är en intressant frågeställning, men den måste ställas till någon som har mer kunskap om det än mig.” 

Privatflyg är en av de mest extrema formerna av klimatförstörande lyx. Enligt tankesmedjan Transport & environment släpper ett privatjet ut mellan 5 och 14 gånger mer koldioxid per passagerare än ett kommersiellt flygplan. Jämfört med tåg är utsläppen 50 gånger större.

Enligt en studie i Nature communications earth & environment har utsläppen från privatflyg globalt ökat med 46 procent mellan 2019 och 2023. Detta är en tid när forskarna skriker sig hesa om nödvändigheten av att minska våra utsläpp. Medan vissa får höra att de borde flyga mindre, flyger de superrika som andra tar taxi.

Läser man DN:s reportage om de privatflygande svenskarna är det svårt att inte undra varför det, mitt i en pågående klimatkris, fortfarande är tillåtet att flyga privat.

Chattgruppen är inte unik. I hela världen används privatflyg för att resa till exklusiva event, från World Economic forum i Davos till Cannes film festival och Super bowl i USA. De superrika gör vad de vill, utan tanke på konsekvenserna.

Trots att privatflyg står för en marginell andel av världens flygtrafik, är dess påverkan extremt stor per passagerare och nyttan minimal. Varje ton utsläpp räknas, och vi kommer aldrig att kunna minska de globala utsläppen utan att börja på toppen. Om de rikaste får fortsätta bete sig som om deras utsläpp inte spelar någon roll, sänder det en signal till alla andra att de heller inte behöver ta ansvar. 

Dagens privatflyg måste upphöra. Det kan ske genom att förbjuda fossila bränslen, införa utsläppsbudgetar eller sätta en maxgräns för koldioxidutsläpp per resa. Offentligt ägda och subventionerade flygplatser kan också vägra privatjets – varför ska samhället ge plats åt en transportform som bara gynnar de rikaste på bekostnad av klimatet?

Flera länder har redan börjat agera. Amsterdams flygplats Schiphol har beslutat att förbjuda privatjets, Frankrike diskuterar ett EU-gemensamt förbud, och i Sverige har Stockholms rödgröna styre föreslagit samma sak för Bromma – men regeringen säger nej. Samtidigt fylls Brommas landningsbanor av miljardärer på väg till Verbier.

Vad väntar vi egentligen på? Att låta de rikaste fortsätta leva som om klimatkrisen inte angår dem är ohållbart. Vi behöver kraftfulla åtgärder för att stoppa privatflygets utsläpp – och vi behöver dem nu. För när klimatkatastrofen slår till, är det inte miljardärerna som kommer att betala priset. Det kommer vara vi.

Skribentens namn är tillagt i rubriken den 27 mars kl 22.04. /Syre

Vårsol.

Israel fortsätter begå folkmord på palestinier.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV