Länsstyrelsens beslut om att stoppa miljözonen i Stockholm city upphävs av Transportstyrelsen. Men det betyder inte att zonen blir av.
Länsstyrelsen stoppade i somras Stockholms planer på en miljözon klass 3 i city. Nu upphäver Transportstyrelsen beslutet och återförvisar ärendet till länsstyrelsen för att pröva frågan på nytt, enligt ett pressmeddelande. Enligt Transportstyrelsen gjorde Stockholm stad visst ett tillräckligt förarbete inför beslutet att införa en miljözon.
– Det här är ännu en seger på vägen mot Sveriges första miljözon klass 3. Transportstyrelsen går på stadens linje och underkänner länsstyrelsens beslut. Stockholm är ett steg närmare att komma till rätta med avgaserna i city, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, en kommentar.
Länsstyrelsen valde att stoppa miljözonen eftersom de ansåg att frågan inte var tillräckligt utredd. Beslutet överklagades sedan till Transportstyrelsen av de röd-gröna i Stockholms stad. Ett beslut som Transportstyrelsen nu upphävt, vilket innebär att länsstyrelsen ska utreda om staden har rätt att införa zonen – utifrån det underlag som staden redan lämnat. Det betyder dock inte att zonen automatiskt blir av.
– Det innebär att kommunens miljözonsbeslut fortsatt inte gäller i avvaktan på att sakfrågan avgörs av länsstyrelsen, säger Magnus Sjönnebring, utredare vid Transportstyrelsen, i pressmeddelandet.
”Transportstyrelsen har den 23 oktober beslutat att upphäva länsstyrelsens beslut och återförvisa ärendet för fortsatt handläggning. Av Transportstyrelsens beslut framgår att kommunen utrett ärendet i tillräcklig omfattning och att länsstyrelsen därför behöver pröva ärendet i sak. Det innebär att kommunens beslut om den nya miljözonen fortsatt inte gäller i avvaktan på att sakfrågan nu ska avgöras av länsstyrelsen.” – Transportstyrelsen.
En av miljözonens största motståndare är oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M), tyckeer också beslutet är goda nyheter:
– Nu tvingas Länsstyrelsen ta ytterligare beslut, och oavsett vad de kommer fram till kommer det att gå att överklaga. Därför är detta välkommet, mitt slutgiltiga mål är det att det här ska bli en lång juridisk process och att miljözonen blir en fråga till valet nästa år. Det är odemokratiskt att stockholmarna inte fått tycka till om detta”, säger han till Di.
Så har turerna i ärendet varit
- Den 28 november 2024 fattade länsstyrelsen ett delbeslut om att Stockholms kommuns lokala trafikföreskrifter om miljözon klass 3 i Stockholm city tillsvidare inte skulle gälla (inhibition). Detta inhibitionsbeslut överklagades till Transportstyrelsen av Stockholms kommun.
- Transportstyrelsen beslutade den 19 december 2024 att avslå kommunens överklagande av inhibitionsbeslutet. Detta innebar att kommunens beslut om den nya miljözonen inte gällde i avvaktan på att sakfrågan slutligt skulle avgöras av länsstyrelsen.
- Den 26 maj 2025 beslutade länsstyrelsen att upphäva kommunens beslut om lokala trafikföreskrifter om miljözon klass 3. Länsstyrelsen ansåg inte att kommunen hade utrett ärendet i tillräcklig omfattning. Beslutet har sedan överklagats till Transportstyrelsen av Stockholms kommun.
- Den 23 oktober 2025 beslutar Transportstyrelsen att upphäva länsstyrelsens beslut och återförvisa ärendet för fortsatt handläggning. Myndigheten konstaterar att kommunen utrett ärendet tillräckligt och att länsstyrelsen därför behöver pröva frågan i sak. Kommunens beslut om den nya miljözonen gäller fortsatt inte i väntan på länsstyrelsens prövning.
Miljözon klass 3
För personbilar gäller:
• Rena elfordon tillåts.
• Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.
• Bränslecellsfordon tillåts.
• Laddhybrider tillåts inte.
För lätta lastbilar och lätta bussar gäller:
• Rena elfordon tillåts.
• Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.
• Bränslecellsfordon tillåts.
• Laddhybrider tillåts inte.
För tunga lastbilar och tunga bussar gäller:
• Rena elfordon tillåts.
• Gasfordon med utsläppsklass Euro 6 tillåts.
• Bränslecellsfordon tillåts.
• Laddhybrider med utsläppsklass Euro 6 tillåts.

