
Greenpeace anklagar Arla för att vilseleda både konsumenter och finansmarknaden med falsk marknadsföring och missvisande klimatredovisning.
Greenpeace Sverige uppger i ett pressmeddelande att de i dag har lämnat in två anmälningar mot mejerijätten Arla foods för systematisk greenwashing.
Det handlar om två separata anmälningar – en riktad till Konsumentverket och Konsumentombudsmannen gällande reklamkampanjen “Värt lite mer”, som enligt Greenpeace ger en missvisande bild av Arlas hållbarhetsarbete.
Den andra anmälan har lämnats in till Finansinspektionen och Nämnden för svensk redovisningstillsyn. Greenpeace menar att Arla i sin årsrapport för 2024 överdriver sina utsläppsminskningar genom att manipulera siffror och gömma viktig utsläppsdata i det finstilta.
Organisationen påpekar att Arla bytte beräkningsmetod mellan 2015 och 2016, vilket enligt Greenpeace ledde till att sex procent av utsläppsminskningen “försvann”. Trots detta fortsätter företaget att använda 2015 som basår för att jämföra sina utsläpp, vilket får deras minskningar att framstå som större än de egentligen är.
– Arla räknar med att allmänhet, myndigheter och beslutsfattare inte ska läsa det finstilta. Men vi har gjort det, och vi har pratat med Arlakopplade lantbrukare och kan konstatera att Arla systematiskt vilseleder sina kunder och finansmarknaden i både text och bild. Det är inte bara oetiskt – det är olagligt, säger Gustav Martner, ansvarig för marknadsrättsliga frågor på Greenpeace Norden, i en kommentar.
Greenpeace menar att Arla:
- Överdriver sina klimatframsteg genom att använda ett missvisande basår (2015).
- Gynnar storskalig och klimatbelastande mjölkproduktion genom sitt program Farm ahead.
- Marknadsför sig med bilder på betande kor, samtidigt som de stödjer en avveckling av mjölkkornas rätt till utevistelse – den så kallade Astrid Lindgren-lagen.