Prenumerera

Logga in

Radar · Miljö

Minimalt intresse för skrotningspremien – 314 beviljade på 6 månader

Skrotbilar staplade på varandra.

Nu har det gått sex månader sedan regeringen införde sin skrotningspremie. Men hittills har bara 314 premier betalats ut. 
– Det krävs ett starkt förstoringsglas för att se klimatnyttan med skrotningspremien, säger Mattias Goldman på 2030-sekretariatet i ett pressmeddelande.

Den 20 augusti förra året infördes regeringens skrotningspremie, som ger 10 000 kronor till den som lämnar in sin gamla bil (över 15 år) och byter den mot en (ny) elbil. 

Men sex månader senare så har bara 314 premier betalats ut. Fortsätter det i den takten blir det efter ett år enbart omkring 2 procent av vad det budgeterats för, konstaterar 2030-sekretariatet i ett pressmeddelande. Anslagen för detta år hade räckt till 2000 premier per månad. Nu ligger genomsnittet på 60 stycken per månad. 

– Det krävs ett starkt förstoringsglas för att se klimatnyttan med skrotningspremien – men att 98 procent av anslaget blir över är ju en fantastisk möjlighet att göra bättre ifrån sig utan att det kostar extra. Den bör regeringen skyndsamt ta, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet, i pressmeddelandet.

Föreslår utvidgning

Sekretariatet, som arbetar för att Sverige ska nå sitt klimatmål inom transportsektorn till år 2030, kommer med en lista av förbättringsförslag till regeringen: 

  • Se till att premien betalas ut till fler typer av hållbara beteenden, såsom medlemsskap i en bilpool, kollektivtrafikkort, eller konvertering av befintlig bil till el eller biogas.
  • Se till att skrotningen också gäller för lätt lastbil, husbil, arbetsfordon och motorcyklar.
  • Premien bör också gälla juridiska personer, med fokus på mindre företag och kommuner.
  • Premien bör gälla i två år, såsom ursprungligen aviserades. I nuläget gäller den endast ett år, från den 20 augusti 2024 till den 19 augusti 2025. 
  • Boverket, som utsågs till ansvarig myndighet för premien, har inte i sitt regleringsbrev fått vare sig uppdrag eller resurser att informera alla med berättigade fordon om att bidraget finns. Det bör åtgärdas, enligt 2030-sekretariatet. 

– Tyvärr fick vi rätt i att skrotningspremien i dess nuvarande utformning är helt marginell för transportsektorns omställning. Efter ett halvår med dagens misslyckade utformning och drygt 99 procent av de anslagna medlen outnyttjade, är det hög tid för regeringen att vidga och höja premien, säger Mattias Goldmann. 

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV