Prenumerera

Logga in

Radar · Miljö

Räddningsmissionen lanserar Klädrätt

Skjortor.

I maj kommer Räddningsmissionen öppna Klädrätt i Göteborg, ett butikskoncept som bygger på ett liknande koncept som matbutikerna Maträtt. Tanken är att nya, osålda kläder från modeaktörer som blivit över från överlager, returer och liknande tas om hand och säljs till kraftigt reducerade priser till personer som lever i socioekonomisk utsatthet.

Den globala textilindustrin innebär enorma miljöproblem, med stora mängder avfall, och även fall där nya, returnerade kläder, som Aftonbladet nyligen avslöjade, fraktas över jorden för att sedan brännas upp. 

Men med sitt nya butikskoncept hoppas Räddningsmissionen göra nytta på flera håll. Dels genom att förhindra att kläderna förblir osålda, eller i värsta fall förstörs, och dels genom att kläderna kan hamna där de behövs som mest – hos personer i ekonomisk utsatthet.

– Klädrätts konsumentgrupp handlar idag majoriteten av sina kläder på second hand, och behöver helt enkelt komplettera med nya kläder. Generellt behöver samhället konsumera mindre, men det finns också grupper som faktiskt behöver konsumera mer för att täcka de mest grundläggande behoven. Det ligger i allas intresse att hitta lösningar där produktion och efterfrågan är i balans, men just nu lever vi i ett samhälle som lider av både överskott och underskott. Tillsammans med våra samarbetspartners tar Klädrätt viktiga steg mot en cirkulär ekonomi, säger Emelie Heilmann Agervi, projektledare för Klädrätt, i ett pressmeddelande.

I maj kommer den första butiken att slå upp portarna i Rannebergen i Göteborg. Här kommer man också kunna erbjuda arbetsträning och anställning till personer som står långt från arbetsmarknaden.

”Skalbar och duplicerbar modell”

Redan nu har initiativet lockat till sig flera samarbetspartners, såsom Didriksons, Nudie jeans, Nilson group, NAKD och Sneaky Steve. Men fler är välkomna att ansluta sig, uppger Räddningsmissionen. I arbetet med att ta fram konceptet har man också samarbetat med Västra Götalandsregionen, Nordiska Textilakademin, Majblomman, Högskolan i Borås samt Wargön Innovation.

– Klädrätt är ett fantastiskt initiativ som vi är stolta över att ha bidragit till. Särskilt imponerande är det att se är hur teamet på Räddningsmissionen har vävt ihop flera hållbarhetsdimensioner i en skalbar och duplicerbar modell. Vi ser fram emot att fortsätta samarbeta ihop i utvecklingen av konceptet, säger Joel Arnoldsson, Innovationsledare och affärsutvecklare på Wargön Innovation, i pressmeddelandet.

I förberedelsearbetet med butikskonceptet genomfördes också en enkätundersökning, som visar att 87 procent av Maträtts medlemmar inte har resurser att köpa kläder till sig själva eller sina barn. 90 procent har ett behov av att handla kläder till reducerade priser och 77 procent av medlemmarna har någon gång oroat sig för att deras barn inte har tillgång till funktionella kläder.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV