
Det kallas sjöfartens Parisavtal och var tänkt att ros i hamn under fredagen. Men efter press från USA och stora oljeproducerande länder sköts förhandlingarna upp ett år.
Över 100 länder hade samlats i London för att godkänna ett avtal där mål för att minska sjöfartens utsläpp spikas.
Men när länderna på fredagen skulle rösta om att godkänna avtalet, föreslog Saudiarabien att förhandlingarna skulle skjutas upp i ett år. Detta efter att USA:s president Donald Trump hade kallat planen för en ”grön bluff” och hans administration hade hotat länderna med tullar om de röstade för den, skriver BBC.
De flesta EU-länder och Storbritannien röstade för att fortsätta förhandlingarna, medan Ryssland sällade sig till Saudiarabien, Kina och USA som röstade mot. Även små ögrupper ändrade ståndpunkt eftersom de är beroende av USA för sin handel.
Många var besvikna.
– Vi kom till London för att motvilligt stödja IMO:s Net-zero framework. Även om den ambition som klimatvetenskapen kräver saknas, är det ändå ett viktigt steg, sa Ralph Regenvanu, minister för klimatförändringar i Republiken Vanuatu, enligt BBC.
Och Thomas Kazakos, generalsekreterare för branschorganisationen International chamber of shipping, sa att branschen ”behöver tydlighet för att kunna göra investeringar”.
Sjöfarten står för närvarande för 3 procent av de globala utsläppen, och nivåerna ökar i takt med den globala handelns tillväxt – 90 procent av varorna transporteras för närvarande via havet.