Prenumerera

Logga in

Radar

Sociala medier populäraste nyhetskällan hos unga

Mobiltelefon med tiktok-app.

Sociala medier är den viktigaste nyhetskällan för unga mellan 16 och 24 år. Det visar en undersökning från Deloitte. Samtidigt anser fler att de oftare utsätts för falska nyheter. 

43 procent av unga svenskar i åldern 16-24 år uppger i undersökningen att sociala medier är en av deras tre viktigaste nyhetskällor. Därefter kommer digitala nyhetssajter (40 procent), tv (38 procent) samt radio (22 procent). 

På frågan om viken enskild nyhetskälla de föredrar svarar 24 procent av de unga sociala medier, följt av 20 procent som föredrar olika nyhetsajter. Tv är favoriten hos 13 procent, medan radio enbart hamnar överst på listan hos 3 procent. 

Samtidigt visar siffrorna på en tydlig generationsklyfta när det gäller val av nyhetskällor. Tv-nyheter blir mer populära med åldern och når en topp på 49 procent i målgruppen 65-75 år. I takt med ökad ålder minskar också intresset för nyheter via sociala medier. I åldersgruppen 35-44 är istället nyhetssajter den mest populära nyhetskällan (40 procent).

– Generationsklyftan innebär en strategisk utmaning för medieföretagen. Efterfrågan på nyheter både i traditionella och digitala kanaler kräver inte bara att de fördelar resurser på ett effektivt sätt utan också anpassar innehåll och format för flera plattformar, samtidigt som de förbereder sig på en gradvis minskning av det traditionella tv-tittandet, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte, i ett pressmeddelande

Oro för falska nyheter och desinformation

Hur populära olika sociala medier är varierar också över tid och beroende på användarålder. Facebook visar en stadig minskning som nummer ett bland de sociala medierna, med en nedgång från 71 procent år 2022 till 59 procent 2024. Samtidig ökar videobaserade plattformar, Youtube ökade från 20 till 28 procent mellan 2022 och 2024 och Tiktok från 16 till 21 procent. I åldersgruppen 16-24 var Instagram det första valet för nyheter (67 procent), följt av Tiktok (61 procent), Youtube (36 procent) och Snapchat (22 procent).

40 procent av svenskarna uppger också att de allt oftare utsätts för falska nyheter och olika typer av misinformation och desinformation. De yngsta målgrupperna (16-24 och 25-34 år) känner sig särskilt utsatta (41 respektive 43 procent). Exponeringen minskar sedan med åldern, i takt med att allt färre använder sociala medier för nyhetsinhämtning.

– I dag är det många unga som vänder sig till sociala medier för att ta reda på de senaste nyheterna. Samtidigt ökar oron för snabb spridning av falska nyheter, vilket ställer höga krav på medieföretagen, säger Jonas Malmlund.

Fakta om undersökningen

Digital consumer trends – The Scandinavian cut är en återkommande rapport om digitala vanor som är en del i en större internationell undersökning som genomförs i elva länder.

I den skandinaviska delen har 4200 personer i Danmark, Norge och Sverige tillfrågats, varav 2100 från Sverige. Undersökningen genomfördes av analysföretaget Ipsos MORI, under juli 2024. 

Deloitte
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV