![Disney](https://tidningensyre.se/wp-content/uploads/2025/02/sdly85B4DV8Eek-1050x700.jpg)
Bland det första som Donald Trump gjorde som president var att underteckna en presidentorder för att stoppa alla initiativ för mångfald, jämlikhet och inkludering, DEI, inom regeringen och federala myndigheter. Ordern hotade även med sanktioner mot bolag som har jämställdhetsprogram. Efter ordern har en rad stora bolag förändrat sina policys.
“Avskaffande av radikala och kostsamma statliga DEI-program och kvoteringar.” Så heter en av Donald Trumps första presidentorder.
DEI-program, som står för mångfald, jämlikhet och inkludering, rör ofta initiativ och riktlinjer inom företag och organisationer. De syftar till att öka representationen av underrepresenterade grupper. Programmen omfattar ofta utbildningar kring fördomar och strategier för att rekrytera en mer varierad grupp.
“Avskaffa, i den utsträckning som lagen tillåter, samtliga DEI-, DEIA- och miljörättvisekontor och tjänster inklusive (men inte begränsat till) tjänster som mångfaldschefer. Alla ’jämlikhetsåtgärdsplaner’, ’jämlikhetsåtgärder’, initiativ eller program, samt alla ’jämlikhetsrelaterade’ bidrag eller kontrakt; och samtliga DEI- eller DEIA-prestationskrav för anställda, entreprenörer eller bidragsmottagare”, löd Donald Trumps order.
Presidenten hotar även med sanktioner mot privata aktörer, företag, ideella organisationer och universitet som fortsätter att använda så kallade DEI-program, som alltså även omfattar miljöpolicys.
Snabba reaktioner från företag
Stora amerikanska företag har inte varit sena att ta till sig ordern, samtidigt som några fortfarande belyser vikten av mångfald inom företag, rapporterar Forbes.
På Världsekonomiskt forum i Davos bemötte flera ledande affärspersoner Trumps beslut. Vd:n för JP Morgan Chase, Jamie Dimon, svarade på en fråga om DEI att han nu sett “hur vi slösade pengar på en del av den här idiotiska skiten, och det gjorde mig riktigt förbannad,” och att han kommer att stoppa “vissa utgifter”. Samtidigt menade han att banken ska stödja svarta, latinamerikanska, hbtq+- och veteranorganisationer.
Nasdaqs vd Adena Friedman menade att attityder till mångfald ”skiftar med politiska cykler” och att företaget kommer att fortsätta att värdesätta olika perspektiv och bakgrunder. Samtidigt vågade vissa tech-chefer med statliga kontrakt bara svara på Forbes frågor anonymt. Dessa ska ha sagt att de inte kommer att lägga ned sitt mångfaldsarbete, men att de måste omformulera sina insatser för att undvika politisk kritik.
En lång konservativ kamp
Att kampen mot mångfaldsarbete inom företag står så högt upp på agendan för Donald Trump är inte helt överraskande, då den konservativa rörelsen i USA länge har kämpat mot klimatregler och mångfaldsregler.
Den konservativa tankesmedjan National center for public policy research (NCPPR) har i åratal arbetat för att dra tillbaka DEI och klimatregler inom företagsvärlden. Gruppen gjorde redan 2014 ett misslyckat försök att få Apple att motivera sina klimatinvesteringar, vilket möttes av kraftigt motstånd från vd:n Tim Cook som svarade:
– Om du vill att jag bara ska göra saker av avkastningsskäl, bör du sälja dina aktier, sa Cook, rapporterar Forbes.
Lång lista
Flera republikanskt styrda delstater, som Alabama, Iowa och Utah, har förbjudit DEI-program vid offentliga universitet. Men det är först efter Donald Trumps presidentorder som de stora miljardföretagen på riktigt har anpassat sig.
Forbes har publicerat en lista med företag som har slopat sina mångfaldspolicys. I den återfinns Google, som inte längre ska markera händelser som “pridemånaden” eller månaden för “svart historia” i sin kalender. Google kommer inte heller längre ha uppsatta mål för att gynna mångfald på företaget vid anställningar. Amazon har tagit bort skrivelsen om att företaget fokuserar på “inkludering och mångfald” i sin årliga rapport. Meta, som äger Facebook och Instagram, har meddelat att de slopar alla satsningar som funnits för att skapa mångfald i företaget när de anställer, och de lägger ned utbildningar om jämställdhet och mångfald. McDonald’s har meddelat att även de slopar sina mål om mångfald på arbetsplatsen och att de ska sluta mäta vilken mångfald som finns i företaget.
Dessa företag har förändrat mångfaldspolicy
- Accenture
Har slutat använda måltal för mångfald i rekrytering och befordran, med hänvisning till den amerikanska regeringens tryck på privata företag att minska DEI-mål.
- Amazon
Har ommöblerat sin årliga rapport för 2024 för att ta bort fokus på inkludering och mångfald i rekrytering, men har meddelat att vissa program för att adressera ojämlikhet kommer att fortsätta tills problemen är lösta.
- Boeing
Har avskaffat sin globala DEI-avdelning och omdirigerat personalen till HR-avdelningen för att fokusera på rekrytering och medarbetarupplevelse.
- Brown-Forman (Jack Daniel’s)
Har kopplat bort företagsledningens ersättning från framsteg inom DEI, tagit bort mål för arbetskraft och leverantörsmångfald.
- Deloitte
Har beordrat anställda att ta bort pronomen från e-postsignaturer och dragit tillbaka sina DEI-mål. I Storbritannien fortsätter företaget att prioritera mångfald.
- Disney
Har justerat sin DEI-strategi genom att byta ut prestationsmått och stänga ner sin ”Reimagine tomorrow”-webbplats samt ändrat innehållsvarningar i äldre filmer.
- Ford Motor Co.
Har slutat delta i externa mångfaldsutbildningar och förändrat sina medarbetarresursgrupper för att fokusera på nätverkande och mentorskap för alla anställda.
- Goldman Sachs
Har avskaffat kravet på att företag som de börsnoterar ska ha minst en kvinna i sin styrelse. De hänvisar till rättsliga förändringar
- Google
Har meddelat att företaget inte längre har rekryteringsmål för att förbättra mångfalden och att man slutat uppmärksamma kulturella händelser som Pride-månad och Black history month.
- Harley-Davidson
Har avskaffat sin DEI-funktion och använder inga mångfaldskvoter för rekrytering eller leverantörer.
- John Deere
Har stoppat stödet för evenemang som Pride-parader och har granskat sina företagsdokument för att ta bort “socialt motiverade” budskap.
- Lowe’s
Har slutat delta i undersökningar som mäter mångfald och deltar inte längre i evenemang som Pride-parader.
- McDonald’s
Har avskaffat specifika mångfaldsmål och slutat delta i externa undersökningar av företagsdemografi, men fortsätter att rapportera demografisk information.
- Meta
Har avslutat flera program som ska gynna mångfald i rekryteringen.
- Molson Coors
Har avskaffat leverantörsmångfaldskvoter, ändrat mångfaldsutbildningar för att fokusera på affärsmål och har slutat delta i externa mångfaldsurval.
- Pepsi
Har tagit bort nästan alla referenser till DEI i sin årsrapport, efter att tidigare ha beskrivit DEI som en ”konkurrensfördel.”
- Target
Har dragit tillbaka sina mångfaldsmål för rekrytering, avvecklat sitt program för Racial equity action and change och slutat delta i externa mångfaldsurval.
- Walmart
Har avskaffat sina DEI-åtaganden, inklusive nedtrappning av ett Center for racial equity som grundades 2020.
- JP Morgan Chase
Har kritiserat slöseri med pengar på vissa DEI-program och meddelat att företaget ska avbryta kostnader som bedöms som onödiga, samtidigt som man fortsätter att stödja mångfaldsinitiativ.