
Medlemmar i Djurens rätt genomförde i veckan en protest utanför Lidls huvudkontor med uppmaningen om att sluta sälja så kallade turbokycklingar. Men förfrågan om att få till ett möte Lidls Sverigechef blev obesvarad.
Turbokycklingar, som avlats fram för att växa snabbt, kan lida av många problem, såsom konstant hunger och olika smärtor och sjukdomar. Därför har djurrättsorganisationen Djurens rätt vid flera tillfällen försökt uppmana Lidl att sluta sälja denna typ av kycklingar, precis som Lidl-kedjorna i Tyskland, Belgien och Frankrike redan gjort.
Under tisdagen stod därför ett antal medlemmar i organisationen utanför Lidls huvudkontor i Stockholm för att protestera och lämna över en påskpresent, innehållande kampanjmaterial, vykort med hälsningar från allmänheten samt namnunderskrifter från konsumenter. I skrivande stund har närmare 34 000 personer skrivit under Djurens rätts namninsamling med uppmaningen till Lidl att sluta med turbokycklingar.
Förhoppningen var också att få till ett möte, vilket dock inte blev av.
− Jag önskar att jag kunde säga att jag är förvånad, men det är tyvärr ingen överraskning att Lidl tackar nej till dialog och att de fortsätter att blunda för kycklingarnas lidande. Vi var på plats utanför huvudkontoret för att återigen lyfta turbokycklingarnas situation och visa att vi inte tänker ge upp, säger Cissi Krantz, kampanjkoordinator hos Djurens Rätt, i ett pressmeddelande.
I veckan startades också en digital protest på Instagram, där deltagare kan dela en protestmall i sin story för att sprida kampanjens budskap vidare. Bland annat har profilerna Therése Lindgren, Evelina Forsell och Gurgîn Bakircioglu deltagit i denna.
− Lidl är en av Europas största livsmedelskedjor och växer snabbt i Sverige. Vi vill se att de tar sitt ansvar och följer efter Lidl i Tyskland, Frankrike och Belgien genom att säga nej till turbokycklingar, säger Cissi Krantz.