Prenumerera

Logga in

Radar · Miljö

Studie: Högre försörjningsstöd kan bana väg för ambitiös klimatpolitik

Gula västarna under en demonstration i Frankrike, les gilets jaunes.

Klimatpolitik som innebär höjda priser på fossila bränslen kan möta väljaruppror. Men i länder med generösare försörjningsstöd till samhällets mest utsatta, är acceptansen för höjda skatter på fossila bränslen högre, visar en ny studie från Stockholms universitet.

Ambitiös klimatpolitik kräver i regel brett folkligt stöd. Men hur man lyckas med konststycket att höja priset på fossila bränslen och samtidigt behålla folkligt stöd, ja, det är det många regeringar som gått bet på. Sådana skatter tenderar nämligen att slå hårdast mot låginkomsttagare och andra ekonomiskt utsatta grupper, med små marginaler. Nu kan kanske en studie från Stockholms universitet hjälpa ambitiösa men rådvilla politiker. Forskarnas resultat visar att ett generöst socialbidrag kan borga för en högre social acceptens för höga skatter på fossila bränslen. Bland de 20 europeiska länder som jämfördes så visade det sig att i de med generösa bidrag, så var stödet för kostsamma klimatåtgärder, som ökade skatter på fossila bränslen, också högre.

– Välfärdsstatens trygghetssystem tycks ha en betydelse för människors acceptans för nödvändig men kostsam klimatpolitik. Vi ser att stödet för skatter på fossila bränslen är högre i länder med en mer generös välfärdsstat, säger Arvid Lindh, docent i sociologi och forskare vid Institutet för social forskning, Stockholms universitet, i en kommentar.

Viktigast att stärka socialbidrag

Ett lika tydligt samband fanns det dock inte när det kom till nivåerna i andra typer av socialförsäkringar, såsom pension och arbetslöshetsförsäkring. Studien, skriver Stockholms universitet i ett pressmeddelande, är den första som visar att det är nivån på försörjningsstödet som verkar spela störst roll, snarare än de bredare socialförsäkringssystem som riktar sig även till medelinkomsttagare.

– Det sticker ut jämfört med tidigare forskning, att det framförallt verkar vara systemen som stödjer dem som har det tuffast som är av betydelse. Detta hänger samman med att brist på ekonomiska marginaler ofta är en huvudanledning till att motsätta sig bränsleskatter. Många som själva har det bra ställt vänder sig också emot att dessa skatter slår hårt mot utsatta grupper som inte har råd, säger Arvid Lindh i en kommentar.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV